Scrisoare deschisa Fundatia Ferentari


Musafir

/ #8 am reușit, felicitări tutror pentru civism!

2013-12-24 07:53

http://www.pesurse.ro/2013/12/23/n-prag-de-srbtori-preedintele-traian-bsescu-i-stri.html
Bucureşti, 23 decembrie 2013




Domnului George-Crin-Laurenţiu Antonescu
Preşedintele Senatului

În temeiul Articolului 77 alineatul (2) din Constituţia României, republicată, formulez următoarea


CERERE DE REEXAMINARE
asupra
Legii privind înființarea Fundației „Proiect Ferentari”




Motivele cererii sunt următoarele:

Actul normativ trimis spre promulgare prevede, în cuprinsul Art. 1, prin derogare de la Ordonanţa Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, înfiinţarea Fundaţiei „Proiect Ferentari” a Secretariatului General al Guvernului, persoană juridică română, apolitică, fără scop patrimonial, de utilitate publică. Legea prevede, la Art. 2, că Fundaţia are ca obiective principale îmbunătăţirea permanentă a condiţiilor de viaţă ale cetăţenilor de etnie romă în comunităţile în care aceştia trăiesc, precum şi identificarea şi administrarea finanţării, cu celeritate şi transparenţă, a obiectivelor de investiţii în comunităţile de romi, indiferent dacă acestea se află în mediul urban sau rural.

În cuprinsul Art. 1 nu se menţionează, în mod expres, prevederile de la care se face derogarea prin acest act normativ, ale OG nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii. Totodată, nu se prevede ce rol are Secretariatul General al Guvernului, prin atribuire echivocă „se înfiinţează Fundaţia «Proiect Ferentari» a Secretariatului General al Guvernului”, nefiind deci clar dacă fundaţia se află în subordonarea Secretariatului General al Guvernului sau acesta este fondator al acestei entităţi. De asemenea, nu se stabilesc în mod clar în expunerea de motive argumentele care stau la baza derogării prevăzute la Art. 1, simpla invocare a „situaţiei de fapt existente la momentul actual”, nefiind suficientă să fundamenteze elaborarea proiectului de lege de către Guvernul României. În acelaşi context, prin Art. 3, sunt enumerate activităţile, în vederea realizării obiectivelor acestei fundaţii. Astfel, învederăm faptul că acestea se suprapun cu atribuţiile Agenţiei Naţionale pentru Romi, agenţie aflată în subordinea Secretariatului General al Guvernului.

În ceea ce priveşte perspectiva importanţei şi utilităţii obiectivelor acestei fundaţii, în Art. 2 din lege, lipsesc principiile de bază care privesc organizarea şi funcţionarea persoanei juridice nou-înfiinţate, principii a căror detaliere ar conduce la definirea clară a statutului propriu.

În Art. 6 din acest act normativ se reglementează structura organului de conducere al acestei persoane juridice care ar urma să fie compus din 7 membri. În acest context, în care cel de al 7-lea membru, un reprezentant al unei organizaţii neguvernamentale, este desemnat de către secretarul general al Guvernului, fără a se face nici cea mai mică referire la criteriile de selecţie, nu poate decât să arate, în mod neechivoc, faptul că această fundaţie nu are o capacitate reală de a fi în afara deciziei politice, deşi se menţionează, la Art. 1 al actului normativ trimis spre promulgare, că această fundaţie este o persoană juridică română, apolitică şi de utilitate publică.

De asemenea, facem observaţia că denumirea fundaţiei creează confuzie cu privire la destinaţia propriu-zisă a acestui organism. Denumirea induce percepţia că organismul se va concentra pe situaţia comunităţii rome din aria urbană Ferentari, în timp ce aria obiectivelor arată că această fundaţie va urmări „îmbunătăţirea permanentă a condiţiilor de viaţă ale cetăţenilor români de etnie romă în comunităţile în care aceştia trăiesc” (Art. 2 lit. a).

Având în vedere competenţa legislativă exclusivă a Parlamentului, vă solicităm reexaminarea legii trimisă spre promulgare, în sensul respingerii acestui act normativ, ţinând cont de motivele invocate.

TRAIAN BĂSESCU

PREŞEDINTELE ROMÂNIEI