Arhitecți împotriva măririi cotizației OAR

Comentarii

#1005

Sunt împotriva alimentarii unui aparat administrativ care oricât ar cheltui... Efectele produse sunt minimale.

Alexandru Sumanariu (2025-03-29)

#1014

Nu sunt de acord cu mărirea taxelor.

Andreea Stoica (2025-03-29)

#1026

Sunt de acord cu toate punctele atinse în petiție. Unul dintre ele, însă, mi se pare că ar merita o atenție ridicată:
"Atragerea în Ordin a arhitecților din proiectare, dar fără drept de semnătură, prin modificarea regulamentului de confirmare a dreptului de semnătură și obținerea unor beneficii reale."
Acesta reprezintă, din punctul meu de vedere, principala cauză a problemelor OAR, a problemelor arhitecților și a lipsei calității în piață.

Adrian Petrică (2025-03-29)

#1030

OAR National nu a prezentat in preambulul acestei propuneri justificari ale modului in care cheltuie veniturile actuale, nu a depus eforturi pentru cresterea veniturilor din parteneriate si in general nu aduce un beneficiu real membrilor cotizanti, activitatea rezumandu-se la administrarea unei ``stampile``.

stefan adrian pomarac (2025-03-29)

#1035

Dreptul meu de semnatura l-am castigat terminand facultatea de arhitectura, lundu-mi diploma si exercitand aceasta profesiune cu onoare si mandrie. OAR considera ca imi da drept de semnatura, daca platesc. De cate ori am cerut ajutorul ordinului, am constatat ca este anchilozat in litera legii citita de la 2 centimetri, nevazand astfel SPIRITUL legii si al profesiunii de arhitect.
Daca ordinul este asa de util, lasati aceasta profesiune liberala sa fie libera! Lasati-ma sa vin eu la OAR si sa cer umbrela OAR-ului, nu ma santajati cu dreptul de semnatura la schimb, pentru a-mi putea practica profesiunea.
Primariile, pline de functionari fara pregatire si fara viziune, ne cer din ce in ce mai multe hartii si stampile. Nu stiu citi legile, decat in formulare. Ne apara OAR-ul? NU! Doar ne cer din ce in ce mai multi bani pentru ca s-a format o clasa superioara de arhitecti din ce in ce mai gomosi si mai flamanzi. Ne jumuliti pe noi si pe clientii nostri, care incep sa ne ocoleasca.

Lucia Gabriela Nasulea (2025-03-29)

#1036

Creșterea cotizației OAR nu este oportună acum din următoarele motive:
1. Presiune financiară pe membri: Salariul mediu net în construcții (nu salariul mediu global pe care s-a făcut calculul pe indexare-consider ca dacă reglementăm o profesie e bine să ne raportăm la profesie)este de aproximativ 3.500 lei, iar cotizația OAR ar ajunge la 20% din acest salariu. Această presiune ar putea forța arhitecții, în special noii intrați în profesie, sau cei în vârstă, să accepte proiecte mai puțin remunerate/semnătură de complezență , ceea ce ar afecta calitatea proiectării și ar reduce competiția pe piață.
2. Lipsa transparenței: Nu există un plan clar despre cum vor fi folosite fondurile suplimentare, iar membrii nu au suficiente garanții că vor beneficia de pe urma acestei creșteri.
3. Eficientizarea cheltuielilor: Înainte de a crește cotizațiile, OAR ar trebui să optimizeze costurile și să exploreze surse alternative de finanțare.
4. Alternativa digitalizării: Investițiile în digitalizare ar reduce costurile administrative și ar face OAR mai eficientă, fără a crește povara financiară pe membri.

Vlad Stoian (2025-03-29)

#1048

Marirea cotizatiei ar crea probleme semnificative pentru cei la inceput de drum dar si pentru stagiari care sunt angajati pe salariul minim.

Alexandru Stoleri (2025-03-29)

#1059

Platim destule impozite statului, nu mai este cazul si la OAR

Cristian Toma (2025-03-31)

#1062

nu mă simt sprijinită, apărată și reprezentată în calitate de funcționar public.

Ioana Cătălina VĂRZARU (2025-03-31)

#1102

nu sunt de acord cu marirea cotizatiei!
nu este cazul!

Roxana Vadeanu (2025-04-02)

#1105

La inceput de drum in aceasta profesie, mi se pare cel mai anevoios drum cel corect si legal. Ma simt mai degrabă încurcată de taxe, de lupta cu semnaturi de complezenta si mai ales de preturi de dumping.

Miruna Gaina (2025-04-02)

#1115

Nu sunt de acord cu cresterea cotizatiei OAR

Marius Vadeanu (2025-04-02)

#1121

semnez ptr ca eu consider marirea taxei ca fiind incorecta si deoarece nu tine cont decat de dorintele unor a din conducere si nicidecum de situatia reala a arhitectilor membri ai OAR.

Mihail-Viorel Seitanescu (2025-04-02)

#1124

Consider complet disproporționat să se indexeze cotizația cu inflația pe 20 de ani, mai ales în condițiile în care schimbările legislative și de reglementare au fost minime. Nu am observat ca serviciile oferite de OAR să fi evoluat semnificativ și modificările nu au adus beneficii pe măsura creșterii cotizației preconizate. Prin urmare nu am încredere în această măsură, indexarea arată mai degrabă ca o măsură de compensare financiară decât ca o ajustare justificată.

Pe de altă parte, sunt de acord cu indexarea acesteia, însă implementarea să se facă gradual, eventual la fiecare doi ani.

Notă: Într-adevăr, lucrez doar de 10 ani în proiectare și am drept de semnătură de ceva timp, însă încă nu l-am exercitat, deoarece sunt arhitect angajat. Cu toate acestea, pentru a-mi rezerva dreptul de semnătură, am achitat cotizația în fiecare an, fără vreun alt beneficiu real. A se ține cont că se impun aceleași obligații financiare și administrative pentru toți, indiferent dacă arhitectul este independent sau angajat. În realitate, un angajat nu are aceeași libertate profesională și economică precum un arhitect care își exercită dreptul de semnătură independent. În situația mea sunt foarte mulți tineri.

Mulțumesc pentru atenție.

Ana-Maria Sirbu (2025-04-02)

#1128

Nu sunt de acord cu majorarea taxei în această formă.

Consider că această creștere este disproporționată, în special pentru arhitecții la început de carieră, care nu beneficiază de un volum mare de proiecte sau de avantaje directe din apartenența la OAR.

O abordare mai echitabilă ar fi corelarea taxei cu numărul de proiecte înregistrate, astfel încât cei care au mai multe proiecte să contribuie mai mult, iar cei cu activitate redusă să nu fie supraîmpovărați financiar. Această ajustare ar reflecta mai corect realitatea economică a membrilor și ar încuraja participarea în breaslă.

Deși facultatea mi-a oferit o bază solidă de cunoștințe teoretice și creative, am simțit că ni s-au creat așteptări nerealiste cu privire la viața profesională. Odată intrat în câmpul muncii, această iluzie s-a risipit rapid.

Una dintre marile provocări din primii ani a fost realizarea faptului că, deși diploma menționează titlul de arhitect proiectant, în realitate, rolul meu în biroul de arhitectură(manageriat de un arhitect cu drept de semnătură care nu a trecut printr-un interviu pentru această responsabilitate) a fost de desenator tehnic. În plus, contractul de stagiu pe care l-am semnat nu a fost respectat conform prevederilor inițiale, iar formatorul meu nu și-a asumat responsabilitatea de a mă ghida conform obiectivelor stabilite. Pe scurt, explicația fiind că meseria se "fură".

Această experiență mi-a arătat diferența dintre teoria academică și practica profesională, subliniind necesitatea unei abordări mai realiste în pregătirea studenților pentru piața muncii.

OAR ar putea sprijini arhitecții la început de drum prin verificarea și testarea reală a formatorilor care oferă stagii, asigurându-se că acestea nu sunt doar formale, ci implică o îndrumare autentică. Un arhitect stagiar are nevoie de sprijin real pentru a înțelege toate responsabilitățile profesiei, nu doar de o etichetă care să justifice un salariu mic.

Implicarea activă a OAR în această tranziție ar putea preveni abuzurile și ar contribui la formarea unor profesioniști mai bine pregătiți.

Iustinian Nanu (2025-04-02)

#1138

Nu sunt de acord cu noile reguli și taxe impuse de OAR, dar nici cu direcția în care a ajuns această organizație. Din păcate, OAR nu mai are nicio legătură cu ceea ce ar trebui să fie un ordin profesional recunoscut și legitim. A devenit o construcție artificială, lipsită de reprezentativitate reală, care în loc să sprijine arhitecții, îi împovărează cu taxe și reguli absurde, tratându-i cu lipsă de respect și fără vreo urmă de solidaritate profesională.

Alexandru Gabriel Petrisor (2025-04-02)

#1147

Argumentele prezentate de aceasta petitie sunt valide.

Laura-Maria Ciobanu (2025-04-03)

#1153

Nu sunt de acord cu marirea cotizatiei anuale.

Alexandra Albu (2025-04-03)

#1166

Mi se pare imorala si lipsita de orice temei propunerea de marire a cotizatiei

Laura Alexandra Stan (2025-04-03)

#1170

Taxa abuziva

ANAMARIA GIURGIU (2025-04-03)

#1175

Semnez această petiție deoarece OAR a fost înființat pentru a ne proteja breasla, nu pentru a o sabota.
Menționez că sunt mamă singură și nu mi-aș putea permite să suport astfel de măriri.
Odată aprobate aceste prevederi, ne putem aștepta oricând la situații care să degenereze.

Raluca Vladila (2025-04-03)

#1182

Nu sunt de acord

Ana-Maria Dasaga (2025-04-04)

#1187

Eu sunt si membru ARB UK, iar aici cotizatia pe 2025 este £205. Mentionez deasemeni ca nu exista prostia de taxa dovada in UK. Lacati bani starnge OAR-ul din aceste dovezi, va spun sincer ca nici nu ar mai trebui sa existe cotizatie anuala. Asa ca va trebui sa alegeti domnilor OAR bosses, ori una ori alta. Aaa, si mai e si timbrul ala care iar trage niste bani de la clienti data asta. Va dati seama ce jaf e?! Unde se duc banii astia, ca eu nu vad nici o imbunatatire a imaginii profesiei, schimbarea atitudinii sociale in privinta spatiului construit sau chiar a spatiului construit insusi. Ati primit o gramada de bani in astia 20 de ani si i-ati facut praf. Gata cu prostiile. Usurati sistemul, desfiintati filialele, ca nu servesc la nimic - totul e online si se poate coordona de la centru si o sa vedeti cum poate functiona OAR-ul doar cu 20 de angajati pe toata tara.

Andrei Pica (2025-04-04)

#1192

Nu sunt de acord cu mărirea cotizației.

Daniel Ursu (2025-04-04)

#1194

Nu doresc marirea cotizatiei.

Valentin Anton (2025-04-04)