Petitie impotriva petitiei de modificare barem EN 2012 rom.

Quoted post


Musafir

#472 Re: atacare in contencios administrativ a deciziei ministrului

2012-06-28 20:09

#426: MAN - atacare in contencios administrativ a deciziei ministrului 

 Sunt de acord, ceea ce s-a petrecut este ilegal si imoral. Propozitia este subiectiva si in acest sens s-a pronuntat si academicianul N. Manolescu si alti profesori universitari. Fraza nu a fost ambigua, ci dificila, Cine a citit Gramatica Academiei si Gramatica practica a limbii romane actuale A. Iliescu - Ed. Corint nu avea cum sa greseasca.  Stau si ma intreb daca este posibil sa schimbi regula in timpul jocului? Ma intreb de asemenea care este temeiul legal in baza caruia s-a modificat baremul? Cine va raspunde daca fiul meu , care a raspuns corect la acest subiect de departajare,nu va intra la liceul pe care si-l doreste? Pentru el se va crea vreo situatie speciala?   Revin si arat ca sunt de acord cu atacarea ordinului in justitie.

Raspunsuri


Musafir

#473 Re: Re: atacare in contencios administrativ a deciziei ministrului

2012-06-28 20:39:48

#472: - Re: atacare in contencios administrativ a deciziei ministrului

Ca raspuns la adresa (...), trimisa de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului (cabinetul Ministrului), referitoare la subiectul al II-lea A.3, propus pentru evaluarea nationala a elevilor de clasa a VIII-a, va aducem la cunostinta punctul de vedere al Sectiei de gramatica de la Institutul de Lingvistica al Academiei Romane 'Iorgu Iordan - Al. Rosetti', si anume:

Fraza propusa spre analiza este o constructie relativa cu o organizare speciala, ce admite doua posibilitati de interpretare, cu atat mai mult cu cat e vorba de un text scris, in care nu se marcheaza locul accentului frastic:
(1) Subiectiva + Verb copulativ + Nume predicativ
(2) Predicativa + Verb copulativ + Subiect.

Si chiar daca interpretarea propozitiei relative ca subiectiva este cea curenta in practica scolara, reflectand topica stilistic neutra (subiectul preceda predicatul), spre cealalta interpretare, ca predicativa, conduc argumente precum: (a) caracteristica limbii romane de a avea o topica libera, inclusiv pentru componentele din structura Subiect + Verb copulativ + Nume predicativ, ceea ce inseamna posibilitatea de a varia, cu efecte stilistice si discursive, topica subiectului si a numelui predicativ; (b) acordul la plural cu verbul copulativ (Ceea ce ma jeneaza sunt dificultatile, si nu este dificultatile). Alte argumente, ce deriva din organizarea sintactica particulara a acestui tip de constructie, sunt discutate detaliat in Gramatica limbii romane (GALR), elaborata de Academia Romana, 2005 (prima aparitie), 2008 (tiraj nou, revizuit), la urmatoarele capitole: Constructii cu propozitii relative (2008, II: 211), Subiectul (2008, II: 367), Numele predicativ (2008, II: 290), Organizarea informationala a enuntului (2008, II: 919).

Contragerea si expansiunea, procedee curent utilizate in practica scolara pentru identificarea tipului de subordonata (la care face referire adresa primita de la Minister), sunt, in acest caz, nerelevante, caci, prin constrangerea propozitiei relative, constructia isi pastreaza aceeasi disponibilitate de intervertire a ordinii componentelor.

In concluzie, pentru subiectul supus dezbaterii trebuie acceptate ambele interpretari: subiectiva si predicativa".