Examen National

Filotti Liviu
Ploiesti

/ #3200 Ex 6 / SUB 1

2016-06-29 18:22

Exercitiul 6, subiectul 1, ca si celelalte exercitii de altfel, este formulat corect si suficient de clar de catre MEC. (De data aceasta, macar, caci am vazut in ani anteriori adevarate bazaconii prin subiectele de bac sau de evaluare nationala cls a 4-a, la chimie, mate). Trebuie deci luat in considerare la notarea lucrarilor doar raspunsul corect, 3 elevi, asa cum este si normal. In plus enuntul si cerinta exercitiului sunt firesti, apropiate de diagramele intalnite in practica.

Pe de alta parte, exercitiul este foarte asemanator (diagrama cu aceleasi date, dar cerinta diferita) cu unul dintr-o culegere "la moda", cu "86 teste dupa modelul MECS" si care a fost propus si in iunie 2015. Solutia furnizata in culegere este data analog cu raspunsul corect, 3 elevi, de la ex. 6 din acest an. Ar fi putut autorii subiectelor sa dea totusi dovada de ceva mai multa imaginatie si sa foloseasca alte valori numerice...

Daca nu se priveste graficul cu atentie, in opinia mea o oarecare incertitudine poate fi eventual determinata de enunt, in care se spune "este prezentata repartitia notelor", pt ca de obicei titlul unui grafic este dat intr-adevar de variabila dependenta (masurata pe ordonata, adica pe axa verticala). 

Evident ca intr-un examen intervine si factorul stres, pentru toti copiii, dar acesta nu poate transforma solutii eronate in unele pentru care s-ar acorda punctaj maxim...

Raspunsul corect, singurul, adica 3 elevi cu nota 5, poate fi dat de elev daca priveste diagrama si legenda atasata cu atentie, discernamant si un pic de perspicacitate. Legenda, care este cat se poate de explicita (bare negre, ce sunt paralele cu axa verticala, reprezinta nr de elevi) face redundanta indicarea pe axe a marimilor respective. Alte observatii facute deja prin comentariile anterioare (note de la 1 la 10, imposibilitatea ca nota 3 sa fie obtinuta de 3 sau de 9 sau de 10 elevi??? daca axele ar fi citite invers etc.) conduc la acelasi unic raspuns corect, 3 elevi.

Ambele axe pornesc de la 0 in dia desenata, asa cum de altfel e normal si deseori folosit in practica (dar nu intotdeauna). Autorul problemei n-a fost insa atat de absurd incat sa precizeze si adevarata origine (punct de obicei notat O) la intersectia celor doua axe, caci aceasta ar fi implicat mentionarea pe axa orizontala a notei 0 (zero), lucru evident bizar.

Din pacate sunt si profi de mate care se pare ca sunt "depasiti" de problema sau de astfel de reprezentari grafice. Sau au avut multi elevi la meditatii ce au dat raspunsul gresit la aceasta problema...? Precum dl Vlaston citat intr-un commentariu anterior.

Chiar daca nu ne place sau nu ne convine, unicul raspuns corect este in acest caz cel mentionat si nu cel propus sau dorit de vreo eventuala majoritate...

Dr. Ing. L. F.

 

P. S. S-ar putea eventual schimba baremul de notare, decide doua (sau mai multe ! de ce nu?!) raspunsuri, daca se manifesta careva cu pila barosana pe la MEC.... Se pare ca inspectoratele judetene, la care merge deseori "treaba" mai usor (dupa cate se aude), nu au mari posibilitati de "actiune" la aceste evaluari.