Salvati OLTCHIM si ARPECHIM!

Quoted post

Valcea si Arges

#47066 Re: MASURILE AVUTE IN VEDERE PRIN PLANUL DE REORGANIZARE AL OLTCHIM SA AU FOST IMPLEMENTATE CU SUCCE

2016-06-07 19:23

#47065: Valcea si Arges - MASURILE AVUTE IN VEDERE PRIN PLANUL DE REORGANIZARE AL OLTCHIM SA AU FOST IMPLEMENTATE CU SUCCES 

 Acţionarul PCC a cerut detalii despre investigaţia CE la SC Oltchim SA

 
La şedinţa ordinară a Adunării Generale a Acţionarilor de la SC Oltchim SA, Ulrike Warnecke, directorul general al Petro Carbo Chem (PCC) SE, a depus o solicitare scrisă, în calitate de acţionar minoritar semnificativ al întreprinderii, în care a cerut detalii despre investigaţia Comisiei Europene cu privire la ajutorul de stat acordat combinatului chimic vâlcean. „În conformitate cu prevederile Legii nr. 31/1990 privind societăţile comerciale şi ale Regulamentului nr. 6/2009 privind exercitarea anumitor drepturi ale acţionarilor în cadrul adunărilor generale ale societăţilor comerciale, PCC SE, în calitate de acţionar minoritar al SC Oltchim SA, deţinând 32,34% din capitalul social al societăţii, depune în mod respectuos prezenta solicitare de informaţii cu privire la punctele 1-3 pe ordinea de zi a Adunării Generale Ordinare a Acţionarilor, convocată pentru data de 28 aprilie 2016. PCC SE doreşte să sublinieze faptul că îşi exercită drepturile prevăzute de legea română şi de actul constitutiv al SC Oltchim SA cu cea mai mare consideraţie pentru drepturile şi interesele SC Oltchim SA şi ale celorlalţi acţionari şi cu respectarea acestora şi în vederea creşterii transparenţei activităţii conducerii faţă de acţionari şi asigurării că managementul prioritizează interesele pe termen lung ale societăţii, şi nu interesele proprii. Avem în vedere faptul că, la data de 8 aprilie 2016, Comisia Europeană a deschis o investigaţie aprofundată pentru a verifica dacă anularea datoriilor de către statul român şi continuarea aprovizionării SC Oltchim SA de către întreprinderi de stat, în pofida deteriorării situaţiei financiare a acesteia, au respectat normele UE privind ajutoarele de stat”, se arată în cererea depusă de conducerea PCC SE. În 2014, PCC SE a cerut în cadrul unei şedinţe a Adunării Generale a Acţionarilor de la SC Oltchim SA elaborarea de către statul român, în considerarea dublei sale calităţi, atât de acţionar majoritar al SC Oltchim SA, cât şi de creditor principal (atât direct, cât şi indirect, prin intermediul unor societăţi creditoare deţinute de stat) al SC Oltchim SA, în calitatea societăţii de debitor în cadrul procedurii insolvenţei, a planului de reorganizare a societăţii, conform art. 132 alin. 1 lit. a din Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi procedurile de insolvenţă. Planul de reorganizare urma să prevadă şi reduceri adecvate şi necesare de creanţe, rezultate în urma negocierilor statului român cu creditorii, astfel încât planul de reorganizare să fie implementat cu succes. De asemenea, PCC SE a solicitat prezentarea de către administratorul judiciar sau administratorul special al SC Oltchim SA a unei situaţii cu privire la stadiul plăţii salariilor către angajaţii SC Oltchim SA, inclusiv orice întârzieri la plată, precum şi stadiul plăţii salariilor compensatorii acordate sau care urmează să fie acordate angajaţilor concediaţi. În motivarea depusă în 2014 de PCC SE la proiectul de hotărâre privind planul de reorganizare a SC Oltchim SA se arăta că posibilitatea elaborării planului de reorganizare de către societatea debitoare însăşi este reglementată de legea insolvenţei.
 
PCC vrea informaţii şi despre procedura de privatizare a combinatului
 
Zilele trecute, acţionarul Petro Carbo Chem SE a cerut administratorilor judiciari ai SC Oltchim SA să furnizeze informaţii cu privire la punctele 1-3 aflate pe ordinea de zi a şedinţei Adunării Generale a Acţionarilor. Astfel, conform informaţiilor publicate pe pagina de internet a Comisiei Europene, CE a deschis o investigaţie aprofundată, ca urmare a unei analize desfăşurate începând cu 16 ianuarie 2013. „Vă rugăm să ne informaţi dacă SC Oltchim SA a ştiut despre notificarea înregistrată în 2013 la CE şi dacă, din 2013, SC Oltchim SA a fost implicată în orice corespondenţă cu CE în legătură cu acest caz. Dacă răspunsul este afirmativ, vă rog să oferiţi detalii despre acest schimb de informaţii. Vă rugăm să oferiţi detalii despre aspectele aflate în prezent sub investigaţia Comisiei Europene. Mai exact, vă rugăm să furnizaţi informaţii despre următoarele: care sunt datoriile anulate şi ale căror societăţi de stat (în afară de AAAS) aparţin aceste datorii anulate, aflate in prezent sub investigaţia Comisiei Europene; care sunt măsurile de sprijin ale CET Govora şi Salrom şi pe ce perioadă au fost întreprinse aceste măsuri de sprijin, aflate în prezent sub investigaţia Comisiei Europene. Vă rugăm să ne informaţi dacă planul de reorganizare a avut în vedere această investigaţie, precum şi posibilul rezultat al acestei investigaţii. Vă rugăm să oferiţi informaţii despre suma totală care face obiectul investigaţie care, la finalizarea investigaţiei Comisiei Europene, ar putea fi considerată drept ajutor de stat. Aveţi în vedere măsuri de adaptare sau modificare a planului de reorganizare, în lumina deciziei Comisiei Europene? Dacă da, care sunt aceste propuneri de adaptare sau modificare? Având în vedere că, în cazul în care CE va decide că sprijinul primit de SC Oltchim SA reprezintă ajutor de stat şi, mai mult, va decide că acesta este ajutor de stat ilegal, şi, având în vedere, de asemenea, faptul că, potrivit Comisiei Europene, «cumpărătorul ar beneficia de un ajutor anterior acordat SC Oltchim SA şi ar putea fi răspunzător să-l returneze», vă rugăm să ne împărtăşiţi dacă intenţionaţi să menţineţi procedura de privatizare deja aprobată, inclusiv calendarul implementării acesteia, sau dacă intenţionaţi să o modificaţi. În caz afirmativ, vă rugăm să oferiţi informaţii despre maniera în care intenţionaţi să modificaţi procedura de privatizare sau calendarul implementării”, se mai precizează în documentul PCC SE, adresat conducerii SC Oltchim SA. În prezent, opinia preliminară a Comisiei Europene este că, dacă se va constata că măsurile supuse investigaţiei constituie ajutoare de stat, acestea nu ar putea fi considerate compatibile cu normele UE privind ajutoarele de stat. În plus, Comisia Europeană este preocupată de faptul că procesul de privatizare a SC Oltchim SA, astfel cum este planificat în prezent, poate conduce la o continuitate economică între SC Oltchim SA şi viitorul cumpărător. Cu toate acestea, Comisia Europeană salută faptul că autorităţile române şi-au manifestat acum intenţia de a se asigura că procesul nu conduce la o continuitate economică, pentru a evita situaţiile în care un cumpărător ar beneficia de ajutoarele acordate în trecut SC Oltchim SA şi ar putea fi obligat să le ramburseze. În acest context, în martie 2012, Comisia Europeană a constatat că o conversie în acţiuni a creanţelor SC Oltchim SA deţinute de AAAS nu a constituit ajutor în vederea privatizării imediate a SC Oltchim SA.
 

Raspunsuri

Valcea si Arges

#47067 Re: Re: MASURILE AVUTE IN VEDERE PRIN PLANUL DE REORGANIZARE AL OLTCHIM SA AU FOST IMPLEMENTATE CU S

2016-06-07 19:24:10

#47066: Valcea si Arges - Re: MASURILE AVUTE IN VEDERE PRIN PLANUL DE REORGANIZARE AL OLTCHIM SA AU FOST IMPLEMENTATE CU SUCCE 

 Oltchim nu are detalii cu privire la suma care face obiectul investigaţiei CE

 
În urma cererii depusă de PCC SE, administratorii judiciari ai SC Oltchim SA au ţinut să aducă la cunoştinţă următoarele aspecte: „Comisia Europeană a solicitat statului român clarificări privind repornirea activităţii SC Oltchim SA, pentru prima dată, în luna ianuarie 2013. După aceea, până în august 2014, nu s-au mai solicitat alte informaţii. Începând cu august 2014, pentru cazul SA 36086 (2013/CP) România - Ajutor potenţial în favoarea SC Oltchim SA, Comisia Europeană a solicitat la Ministerul Economiei date şi clarificări privind activitatea SC Oltchim SA. Astfel, SC Oltchim SA a transmis către Ministerul Economiei informaţii cu privire la situaţia datoriilor către furnizorii controlaţi de stat, stadiul procedurii de vânzare, stadiul procedurii de reorganizare, obligaţiile de mediu, etc. Precizăm faptul că această corespondenţă a avut un caracter informal, investigaţia oficială fiind deschisă în luna aprilie 2016. Ulterior confirmării planului de reorganizare de către judecătorul sindic, creanţele creditorilor SC Oltchim SA au fost modificate, conform programului de plăţi. CET Govora şi Salrom sunt societăţi aflate într-o strânsă interdependenţă tehnologică şi comercială cu SC Oltchim SA, fiind deopotrivă client şi furnizor de materii prime sau produse finite. Salrom livrează la SC Oltchim SA sare în soluţie şi calcar, iar SC Oltchim SA livrează la Salrom apă industrială pentru dizolvarea sării din zăcământul de sare. Livrările de sare soluţie se fac printr-o conductă directă, iar livrările de calcar se efectuează pe auto. Salrom Exploatarea Minieră Râmnicu Vâlcea are doi mari beneficiari de sare în soluţie şi calcar, respectiv SC Oltchim SA şi SC Ciech Sodă România SA. CET Govora produce concomitent energie electrică şi abur industrial. SC Oltchim SA livrează către CET Govora apă demineralizată, utilizată de aceasta din urmă în procesul tehnologic. Dacă energia electrică se poate vinde în sistemul energetic, aburul industrial care este un produs rezidual în procesul de producere al energiei electrice nu se comercializează decât la SC Oltchim SA, SC Ciech Soda România SA şi municipiul Râmnicu Vâlcea (pentru apă caldă şi încălzirea locuitorilor municipiului). Impactul opririi activităţii SC Oltchim SA ar avea un efect de levier asupra perspectivei continuităţii afacerilor CET Govora şi Salrom. Astfel, acestea ar pierde o porţiune semnificativă din cifra de afaceri, ar pierde unicul furnizor pentru anumite materii prime şi ar trebui să funcţioneze sub capacitate (cu implicaţii profunde asupra rentabilităţii din punct de vedere al costurilor fixe), fapt care ar conduce, inevitabil, către falimentul acestora. Prin urmare, nu considerăm că respectivele societăţi au acordat vreun sprijin SC Oltchim SA, acestea urmărindu-şi, practic, propriul interes, respectiv acela de a nu intra în faliment, ca urmare a încetării producţiei SC Oltchim SA. Planul de reorganizare a fost construit pornind de la elementele şi informaţiile existente la momentul redactării acestuia şi a fost votat de creditori în data de 9 martie 2015, fiind confirmat de judecătorul sindic în data de 22 aprilie 2015. SC Oltchim SA a fost notificat cu privire la deschiderea procedurii de investigaţie de către CE în data de 15 aprilie 2016. SC Oltchim SA nu deţine informaţii cu privire la suma totală care face obiectul investigaţiei Comisiei Europene. La acest moment, nu este finalizată investigaţia şi, prin urmare, nu putem să răspundem ipotetic cu privire la eventuale modificări ale planului de reorganizare. Nu avem cunoştinţă despre nici o procedură de privatizare aprobată în cazul SC Oltchim SA. În ipoteza în care vă referiţi la planul de reorganizare al societăţii, aflat în derulare, aşa cum a fost aprobat de adunarea creditorilor în data de 9 martie 2015 şi confirmat de judecătorul sindic în data de 22 aprilie 2015, nu există la acest moment nici o decizie în sensul modificării acestuia”. 
 
Ministrul Economiei spune că investigaţia CE se va finaliza în septembrie
 
Costin Grigore Borc, viceprim-ministru şi ministrul Economiei, Comerţului şi Relaţiilor cu Mediul de Afaceri a făcut recent câteva precizări în legătură cu investigaţia Comisiei Europene şi eventuala privatizare a SC Oltchim SA. „Combinatul chimic vâlcean este un subiect care îmi dă multe nopţi nedormite. Haideţi să nu uităm: SC Oltchim SA e o bubă din 2000. Deci nu ni se poate cere «să faceţi minuni la SC Oltchim SA!». Deocamdată, ce am reuşit este o colaborare foarte bună cu comisia de investigaţie, care acum se deschide. Investigaţia sperăm să dureze foarte puţin. Eu am rugat Comisia Europeană să o încheiem până în august-septembrie, cât se poate de repede. Noi colaborăm cu ei, sunt suspiciuni de ajutor de stat. Nu vă ascund că anumite părţi din raportul pe care l-am văzut mi se par puţin exagerate. Ca să fie ajutor de stat trebuie să şi dovedeşti că a fost distorsionată piaţa, iar eu nu prea văd ce piaţă a fost distorsionată. Chiar la piaţa europeană mă gândesc. Adică, vorbim de nişte companii mari, care funcţionează într-un oligopol. Faptul că ele există pe piaţă nu este neapărat în defavoarea pieţei. Dacă că au fost ajutoare politice, acelea se pot discuta, dar ne uităm, împreună cu comisia pe toate aceste puncte care au fost ridicate, şi încercăm să răspundem cu onestitate tuturor punctelor ridicate. Unul dintre punctele ridicate de Comisia Europeană, discutat atât cu doamna comisar cât şi cu directorul general, când a fost aici, este dorinţa noastră de a păstra SC Oltchim SA ca o companie independentă, care să nu mai aibă ajutor de stat şi care să fie în stare să funcţioneze pe picioarele ei, pe piaţa liberă, deci, evident, în mâinile unor acţionari privaţi. Pentru că altfel nu se poate”, a subliniat Costin Grigore Borc, viceprim-ministru şi ministrul Economiei, Comerţului şi Relaţiilor cu Mediul de Afaceri. Luna trecută, Ministerul Economiei a anunţat oficial că la Comisia Europeană s-a deschis o investigaţie pentru a verifica dacă anularea datoriilor istorice ale SC Oltchim SA către statul român şi continuarea susţinerii combinatului chimic vâlcean de companiile de stat au fost în linie cu legislaţia europeană în domeniul ajutorului de stat. Ministerul Economiei, Comerţului şi Relaţiilor cu Mediul de Afaceri consideră această decizie ca fiind un pas important pentru clarificarea procesului de reorganizare economică şi de vânzare a companiei chimice. Guvernul României poartă un dialog deschis cu Comisia Europeană pe această temă, cu scopul continuării activităţilor economice viabile ale combinatului petrochimic, în condiţii de piaţă. „Investigaţia demarată de Comisia Europeană va duce la clarificarea unor probleme vechi ale companiei SC Oltchim SA şi va decide dacă statul s-a comportat ca un creditor privat faţă de SC Oltchim SA. În contextul perspectivelor favorabile de vânzare ale companiei clarificarea acestor aspecte este importantă, pentru a oferi siguranţă juridică potenţialului investitor. Menţinerea activităţii industriale în zona Râmnicu Vâlcea şi păstrarea locurilor de muncă sunt prioritare pentru noi”, a mai declarat ministrul Economiei.

 http://www.impactreal.ro/