Respectaţi Legea Educaţiei Naţionale la UMF Tg. Mureş!
koko |
/ #3892012-03-16 22:2239. „Gaudeamus igitur…” A diákok Az ifjúság életörömét, vidámságát kifejező, közismert diákdal: a Gaudeamus idézze fel emlékezetünkben azt az életkorszakot, amelyikről Mikszáth A két koldusdiák című regényében azt írta: „A diákélet nem változik, maguk a diákok sem. Jól mondotta a hajdúszoboszlói ember, ki az anyjukkal berándult Debrecenbe tizenöt esztendő után másodszor is, hogy: Ejnye, nézze csak kend, ezek a diákok egy csöppet sem nőttek azóta.” Igaza volt-e Mikszáthnak vagy sem, megtudjuk, ha végigjárjuk a diákélet évezredes vándorútját. Hogy a kezdetére jussunk, forgassuk visszafelé a diák szónak a jelentését. – Ma tanuló-t jelent, de ezt a jelentését csak a XVII. század folyamán vette fel; a XVI–XVII. században jelentett latin-t is, s a XIV. századtól kezdve latinul beszélni, olvasni, írni, és oklevelet szerkeszteni tudót, vagyis íródeák-ot (mint foglalkozást), a korábbi századokban pedig szerpapot: diaconus-t. Görög–latin szóból ered diák szavunk, mint ahogy az iskola is a scholá-ból. A római birodalom romjain, a hűbériség kezdetén a római műveltséget, az olvasás és írás tudományát a keresztény egyház mentette át az új világnak. Az oktatás nyelve népek feletti nyelv: a latin lett. A tanítványok előbb imádságokat, zsoltárokat, hittant és olvasást tanultak, aztán pedig írást, számolást és kezdő fokon latin nyelvtant is, vagyis elemi ismereteket. Ezt követte később, görög–római örökségként, a septem artes liberales, vagyis a hét szabad művészet oktatása két tagozatban. Az első volt a trivium, s tanultak grammatikát, retorikát és dialektikát, vagyis latinul fogalmazni, szónokolni és vitatkozni. Ezután a quadrivium következett: az aritmetika, geometria, astronomia és musica, vagyis a számtan, mértan, csillagászat és zene tanulása. A XII–XIII. század fordulóján aztán megszületett az az intézmény, amelyik bölcseletet és hittudományt, később jogot, majd orvostudományt is tanított: az universitas (kései magyar nevén: az egyetem). Amikor a magyarság letelepült az új hazában, s felvette a keresztséget, vele kapta az új világ műveltségét is. A székesegyház-akkal, kolostorokkal, káptalanokkal meghonosodtak iskoláink is. Ezekben elemi ismereteket, valamint triviumot és quadriviumot tanítottak. Amelyik faluban aztán felépült a templom, s lett több falut ellátó plébánia, kialakultak a falusi iskolák, ahol csak elemi oktatás volt. A város kifejlődésével pedig a XIII. század elején megjelentek a városi iskolák is, elemi ismereteket és általában triviumot oktatva. Ez iskolákban nemcsak a papnövendékek tanulhattak, hanem a világiak is: az úri rend, a polgárság és a jobbágyok fiúgyermekei egyaránt. Aki azonban egyetemre kívánkozott, annak külföldre kellett mennie. S ha ott tanult, tagja lett a bursá-nak. – A bursa az egyetem nemzetek szerinti önkormányzatú, gazdasági diákszövetsége volt, évenként választott vezetőkkel, élükön a rektor-ral. Tagjai együtt laktak, közösen étkeztek. Minden bursának külön címere, illetve színe volt, azt a tanuló talárszerű, bokáig érő ruhája mellére hímezve viselte. De megjelölte a diákot kis kerek süvege, még inkább kardszíján függő írótoll-tokja és tintatartója. Aki akart, több egyetemen is tanulhatott. Ilyenkor a vagans diák pl. Krakkóból átment Páduába, onnan Párizsba, majd esetleg tovább is vándorolt. A XIV. század közepétől (kezdve már hazai egyetemet is látogathatott diákságunk. I. Lajos király 1367-ben megalapította a pécsi egyetemet. S e század már többet tudat velünk elemi és középiskoláink életéből is. A falusi iskolákban a plébános vagy az iskolamester tanított, a városi iskolákban az utóbbi. A székesegyházak, kolostorok, káptalanok középfokú iskoláit a lector vezette, és a sublector oktatott. A szegény tanulókat ingyen tanították. Ezek élelmüket a falu vagy a város lakóitól koldulással szerezték meg, ezért nevezték őket mendicans-oknak. A tanulók egy része, a körülményektől függően, az iskolában lakott, fizetett érte, akinek módja volt rá. De lakhattak a város valamelyik polgáránál is, mint pl. Győrött Rumi Miklós és Sándor, akik 1451. augusztus 15-én ilyen levelet írtak haza: „Fiúi köszöntésünk előre bocsátásával tudatjuk, hogy mi egészségesek vagyunk és esmét tanulunk… Atyaságodnak azokért könyörgünk, hogy köpönyegünket a pénzzel együtt mihamarébb elküldjék. Tudjátok, hogy a tejet nagyon szeretjük, ezokért küldjetek nekünk egy tehenet…” Az iskolák berendezése már hasonló volt a maiakéhoz: a tanulók számára padok, hosszú asztalok, a mesternek katedra, rajta szék asztal, tábla és – ami ma nincs – a plágáló: a szorgalomserkentő, vagyis a vessző. A XVI. század elejére már sok – nagyobb városainkban több is – iskola volt, és elérték azt a szintet, hogy írott törvények szabályozták működésüket: a tanulók életét. Említsük meg – jellemző: a bártfai gimnázium 1542. évi törvénye többek között megtiltotta, hogy a tanulók hasított nadrágot és panyókára vetett köpenyt viseljenek, mert „nem Mars, hanem Pallas Athenae növendékei” ők: nem katonák – tanulók s majdan papok. A XVI. században szétterjedő reformáció következtében ugyanis az új hitnek papokra volt szüksége. De a réginek is. Ez a cél vezette Oláh Miklós esztergomi érseket is, amikor 1561-ben Nagyszombat városában megalapította az ország egyetemét, a török megszállta Pécsett ugyanis megszűnt az egyetemi oktatás. S mint akkoriban mondták: „Ma diák, holnap katona.” A török hódoltság végvári harcokkal terhes idejében Mars bizony visszakövetelte Pallas Athenaetől az ifjakat, akiknek aztán, mint Balassi írta: Az utaknak lese, kemény harcok helye tanúló oskolájok. A sok kardforgató mellett azonban kellett néhány tollforgató is, és a végházaknál (a magyaroknál és törököknél egyaránt) kialakult ismét rendje az íródeák-oknak, akik feledve a latint, szép magyar nyelven írogatták meg uraik üzenetét (hisz a török urak is magyarul leveleztettek). A viszonylag békésebb területeken azonban továbbfejlődhettek az iskoláink. Így Erdélyben és Felső-Magyarországon is – itt különösen a jezsuiták jóvoltából. Példaadóan tanítottak, szigorú fegyelmet tartottak. A rektor vezette gimnázium-ukban a tanítványok egy része bentlakó papnövendék, más része bentlakó vagy bejáró világi volt. Aki az ötosztályú (a grammatika, humanitás, és retorika osztályú) gimnáziumot elvégezte, tökéletesen megtanult latinul, még szónokolni is tudott. Nagyszombati egyetemünkön eleinte csak a hároméves bölcseleti és az ezt követő négyéves teológiai kar volt, 1642-ben aztán megnyílt a jogi kar is. – Említsük meg, a gimnáziumi konstitúciójuk többek között megszabta: „Egy huzamban két óránál tovább, közben való némi szünet nélkül, senki se dolgozzék, sem olvasva, sem írva.” Debreceni diákok a XVII. század végén. Festmény, XVIII. század. D. M. 1642-ben betelepültek a kegyesrendiek, akik újjászervezték a népiskolá-kat. Anyanyelvű elemi iskolájuk háromosztályos volt. Az elsőben megtanítottak olvasni, a másodikban írni, a harmadikban pedig számolni. Gimnáziumuk a jezsuitákkal egyezett meg. A népoktatás fontosságát hirdette Apáczai Csere János is. 1656-ban így írt: „Ha valamely országban [néposkolák] nincsenek, akkor az megcsalhatatlan jele annak, hogy az ország a temérdeki tudatlanságnak tengerébe borul.” Apáczai – éppúgy, mint Johannes Comenius, aki 1650-54-ben Sárospatakon tanított – az életre való nevelés fontosságát hangoztatta. A középiskolákban reáliá-kat tanítsunk elsősorban, és magyarnyelven – hirdette Apáczai –, mert csak ez ráz fel a „szamár tunyaságból”. Helyes kívánság volt, de korai, hisz ez időben a műveltséget Európa-szerte még a humán szellem uralta, s a latin nyelv tette nemzetközivé. Ezért tartották fontosnak e nyelv tökéletes megtanulását s kötelezték az iskolai rendtartások a diákokat az állandó latin beszédre, s büntették a magyar szóért. A protestáns középiskolák közül a XVII. század közepére néhány – közismerten Debrecen, Sárospatak – főiskola is lett, bölcseleti s ezt követő teológiai karral. Ez iskolák tanrendje olyan volt, mint a katolikusoké, a tanítás nyelve itt is a latin volt, rendtartásuk azonban eltért az övékétől. Ezek gyökere Wittenbergába nyúlik vissza. Az önkormányzati szerv náluk a coetus (gyülekezet) nevet kapta. Tagja volt minden tógás diák, vagyis főiskolás. Vezetőségét, élén senior-ral, évenként maguk választották. E tanács felügyelt az intézeti rendre, mint iskolaszék ítélt a kihágások ügyében, és intézte az iskola sokrétű gazdasági ügyeit. Részint alapítványok, részint tandíjak, részint a supplicatio és a legatio, vagyis a nyári szünetben, illetve az ünnepek alkalmával a környező falvakban prédikációval szerzett alamizsna képezte a diákok vagyonát. Az élelmet részint összekoldulták a mendicansok, részint temetések vagy különféle vendégeskedések alkalmával kapták éneklésükért, de mint ilyenkor mondták: „Előbb énekel a diák, aztán kap alamizsnát.” Az élelmezésnek volt önellátó módja is. A jó előmenetelű, szegény sorsú tanulók ugyanis vállalhattak magántanítást az alacsonyabb osztálybeliek közül, akiknek szülei ezért általában főtt étellel vagy kenyérrel fizettek. A kollégium-ban lakók reggel háromkor keltek, este kilenckor feküdtek. Az előadásokat – minden iskolában – két-két órára megosztva, reggel és kora délelőtt tartották. Tankönyvét ki-ki maga vette meg. A rendtartások szabályozták a ruházkodást, sőt még a hajviseletet is. Példát idézzünk a nagyszebeni kollégium 1662. évi törvényéből: „Senki ne viseljen szemébe csüngő, vagy katonák és léhák módjára füle köré csavart hosszú hajtincseket… Büntetése első ízben kemény megrovás, és ha nem fog rajta, az első hónapban 15 denár bírság, a másodikban 25, így tovább, haja növésével nőjön a bírsága.” Felekezeti különbség nélkül minden iskolánál szigorúan büntették a kockázást, kártyázást, a táncot, no meg a kocsmázást, italozást. Még az év végét lezáró nyilvános vizsgát sem volt szabad itallal megünnepelni. Ez alkalommal már a XV. század óta szokásos az ún. iskolai dráma: egyházi vagy történeti dialógus előadása. Ugyancsak általános hagyományhoz tartozott ilyenkor az is, hogy az utolsó éveseket ott maradó társaik kikísérték a város kapujához, és útra bocsátották. Innen ered a ma is élő ballagás szokása. A XVIII. század elején jelentős változás következik be. Az állam fokozatosan kezébe veszi az oktatásügyet. Az 1715. évi LXXV.tc. megállapította az uralkodó felügyeleti jogát az oktatási intézmények felett, de rendelkezett arról is, hogy „a főiskolákon… ne csak a bölcseleti, teológiai és jogi tudományt tanítsák… hanem a külföldi egyetemeken… tanítani szokott és a… közügyeknek szolgáló egyéb tanokat is.” S hogy e kívánság: a reáliák oktatása – amelyik ez időre Európában már tért hódított – milyen helyes volt, azt Mikes Kelemen kritikája is igazolja. 1725. július 15-i levelében megállapítja, hogy hattól huszonnégy éves korig tanul az „úrfi”, majd így folytatja: „De mit tanult volt annyi esztendőig? Csak a deák nyelvet, és semmi egyebet nem tanulván, annak házánál hasznát nem sokat veszi, s a gazdasághoz olyan tudatlan, mint másik. És physicájából annyit sem tud, mint molnára és kovácsa.” A tanulás módjára vonatkozó kritikának pedig idézzük Bessenyei Györgyöt, aki 1755–60. között a sárospataki kollégium növendéke volt. Holmi című művében írja: „Örökké tsak könyv nélkül tanítanak recitálni. Szüntelenül a classicus auctorokat kellett mondani… Tsak recitáltam, hogy Xerxest majd egy milliom fegyveres néppel meg verték a Görögök, kik alig voltak hozzá képest egy néhányan, de soha nem hallhattam e tsudák okát Tanítóimtul.” Megérett az idő az oktatási reformra, de csak vontatottan indult. 1760-ban megnyílt a selmeci bányászati iskola, 1763-ban Mária Terézia megalapította, s a kegyesrendiekre bízta a sempci gazdasági iskolá-t. Megindult az átszervezés is. Ennek során az egyetemet 1769-70-ben Nagyszombatról Budára helyezték át, és az eddigiek mellé orvosi kart is létesítettek. 1770-ben pedig felmérték az ország tanügyi helyzetét. Az egyetemen kívül 4 főiskola, 130 gimnázium volt. Elemi iskola – fiú–lány vegyes – azonban a települések kb. felének jutott, de azokat is gyéren látogatták, mert – mint a jelentés megállapította: „…a polgárok kiskorú gyermekeiket inkább munkára adják, semhogy őket taníttatnák… a jobbágyok gyermekeiket, a nyájak legeltetésére szokták alkalmazni.” 1773-ban azonban feloszlatták a jezsuita rendet, újabb helyzetfelmérésre lett szükség. E munkálatok befejezéseként Mária Terézia 1777-ben kiadta közoktatási rendeletét: a Ratio Educationis-t. Ez az összes iskolákat, nyolc tankerületre osztva, állami felügyelet alá rendelte. Szabályozta a közoktatás minden ágát, az elemitől az egyetemig, beleértve a tankönyvkiadást is. Az iskolaév a régi maradt, november 1-től szeptember 20-ig tartott, két vizsgával zárt félévre tagolva. Napi öt osztott leckeórát szabott meg. A tantárgyak megállapításánál a hasznosság elve csak annyiban érvényesült, hogy helyet kapott a rajzoktatás és a testnevelés is. Hisz végső fokon papi vagy jogászi, de mindenképpen klasszikus, humán műveltséget akart adni: a toll s nem a szerszám emberét nevelte. Ezen a hiányosságon igyekezett javítani Tessedik Sámuel, az 1780-ban Szarvason létesített gazdasági és ipar-iskolá-jával, amelyikben, mint Önéletírásá-ban megállapította: „A kisebb gyermekek az olvasókönyvet használták, a nagyobbak… tanulták a földrajzot, természetrajzot… az emberi test ismeretét… építészetet… kereskedelmi tudományt, technológiát, gazdászatot, kémiát és neveléstant… és a különféle gyermekekhez képest több mint 60 féle munka végeztetett.” A műszaki alapképzés csírái az uralkodó által felállíttatott rajz– és vasárnapi ismétlő, lényegében inasiskolá-k voltak. Magasabb szintű műszaki ismeretek szerzésére azonban csak akkor kerülhetett sor, amikor II. József az egyetem bölcsészkarán 1782-ben felállíttatta a mérnökképző intézet-et. Nem műszaki, de korszerű természettudományos ismereteket kívánt terjeszteni Hatvani István, a debreceni kollégium professzora. Nem foglalkozhatott azonban mágiával, asztrológiával, alkímiával. Ördöngösségének hírét rosszakarói hímezték. A nép (vagy inkább a diákkajánság) azonban felkapta e hírt, kiszínezte és terjesztette. Mint ahogy a vándorúton levő suplicans diákból, akinek tógáját meg-meglebegtette a szél, kerekítette a nép képzelete a garabonciás diák-ot, akiről Csokonai is Dorottyá-hoz írott jegyzetében ezt állapította meg: „Felőle az a mese van népünknél, hogy sárkányon jár és a forgószelet ő támasztja, kivált, ha, ahol rongyos köpönyegben kéreget, tejet és kását nem adnak neki.” Másfél század után aztán Apáczai másik kívánsága is eljutott a megvalósuláshoz. Az 1792. évi VII. tc. ugyanis többek között így rendelkezett: „Határozták a Karok és a Rendek, hogy a magyar nyelv tanítása ezentúl rendes tantárgy legyen.” Jelentős lépés volt a fejlődés útján a keszthelyi Georgicon 1797. évi megalapítása. Festetich György alkotása: az első mezőgazdasági tanintézet, nemcsak nálunk, Európában is. De aztán megálltunk. Az 1806-ban kiadott újabb Ratio Educationis elődjét alignyit haladta túl. Új, de lényegesen nem változott tanrendet adott. S az oktatás eredménye? – Idézzük Széchenyit. A Kelet Népé-ben írja: „Sehol sincs annyi sokat tanult, s mégis annyi egészen haszonvehetetlen ember, mint nálunk.” S miért? – A választ megtaláljuk a Világ-ban: „A Köz… hatalmasb részének szinte minden valódi tudománya latin Classicus, rabulisticai törvény, szőrszálhasogatás s költői tárgyakra van szorítva. Életrevaló ismeretek olly ritkán vannak elszórva a képzelet határtalan mezőin, mint hajók az Óceán habjain.” 1844-ben végre magyar lett az oktatás rendje, a latin csak tantárgy. De megmaradt a diáknyelvben, amelyből szép csokorra valót hagyott ránk, megfejtésével együtt, Jókai És mégis mozog a föld című regényében. Ragadjunk ki belőle egy mondatot: „Egyik másik tarisznyából előkerül holmi elemózsia… ami oly jólesik a szegény diáknak, ki a kókvia szemperéhez a mindennapi pikót nyeli… csak ünnepnap, amikor abszurdumot lát.” A megfejtése pedig: „Az elemózsia minden, ami megenni ajánlja magát… A kókvia konyhát jelent, de kollégiumit; a szemper a mindennapi leves, pikó pedig a hozzá való kenyér megszólítása… Abszurdum egyszerű fordításban annyit jelent, hogy: töltött káposzta. Ez a képtelenségek régiójába tartozik.” A reáliák oktatásának ügye csak lassan haladt tovább. 1843-ban létesült az első reálgimnázium, s hosszú harc után 1845-ben megnyílt a József Ipartanoda, Műegyetemünk előde. 1848 nem változtatott az oktatási rendszeren, az 1850. évi oktatási nyílt parancs igen: a németet tette az oktatás nyelvévé. Egyúttal, nagyobb teret adva a reáliak oktatásának, bevezette a nyolcosztályos gimnáziumot és az érettségi-t. A kiegyezést követő esztendő vált sarkalatossá oktatásügyünkben. Nem abban, hogy már a nőnemű fiatalság is szerezhetett középiskolai ismereteket, mert a leánynevelő intézetek már a 60-as években megjelentek; nem is a magyar nyelvű oktatásban, mert az az előző évben már bekövetkezett, hanem abban, hogy Eötvös József fáradozása árán elrendezték a legfontosabbat: a népoktatás ügyét. Az 1868. évi XXXVIII. tc. elrendelte a tankötelezettség-et 6-tól 12 éves korig, engedélyezve a magántanulás-t, mint ahogy a felekezeti és magániskolák működését is, és létrehozta az ún. községi népiskolá-kat: a községeket kötelezte ugyanis az elemi, a felső elemi és a polgári iskolá-k felállítására, az állammal pedig felállíttatta a tanító– és tanítónőképző intézeteket. A törvényt alkotói sem tartották tökéletesnek és véglegesnek. Eötvös József mondotta: „Ez nem fog így maradni, mert éppen a népoktatás általános elterjedése által e haza anyagi tekintetben is… emelkedni fog [és tovább fejlesztheti oktatási rendszerünket].” Igaza volt: nem maradt úgy. Ahogyan fejlődésünk a feudalizmusból váltott a polgárosodás útjára, tovább fejlődött oktatásügyünk, és fejlődik napjainkban is, amikor a humán és irodalmi műveltség igénye még hagyományként él ugyan, de a természettudományos műveltség kívánalma: Apáczai, Tessedik, Széchenyi kívánalma: ma a kor követelménye – megvalósul. – És a diákok? Igaza volt Mikszáthnak: nem nőttek. Nem változtak annyiban, hogy ma is az jellemzi őket, ami évszádokkal ezelőtt: a fiatalság erényei és hibái – a viselkedésben és a viseletben való szertelenkedés, a fegyelmezetlenség, a meggondolatlanság, de az igazságérzet, a lendület, az új iránti fogékonyság, kedv az élethez, a nehézségek elleni harchoz, kedv a tanuláshoz. Életkörülményeik azonban közismerten megváltoztak, s vele változott életritmusuk. |
|
Petiții promovate de alți utilizatori
Reclamă petiție
Promovați aici
Anularea cetateniei Române persoanelor din Republica Moldova
Anularea cetăteniei Române persoanelor din Republica Moldova ce nu săvârșesc o activitate , nu au o proprietate, nu plătesc taxe și impozite sau au doar o adresa fictivă pe teritoriul României! Această petiție vizează doar persoanele fără contribuție reală în România sau cu adrese fictive, nu este un act de discriminare....
Reclamă petiție
Promovați aici
Împotriva alegerii și menținerii în funcție a unei persoane implicate în lipsirea de viață a unei persoane!
Dragi cetățeni ai Republicii Moldova, profund revoltați de o nedreptate care persistă de peste un an și jumătate, solicităm intervenția urgentă a autorităților competente într-un caz care a șocat o țară întreagă și nu numai: un adolescent de doar 14 ani a fost ucis, iar persoana responsabilă – conform informațiilor cunoscute de opinia publică – se află în libertate și a fost reales în funcția de primar pe 1 iunie 2025. Considerăm profund imoral și periculos ca: O persoană implicată într-un...
Reclamă petiție
Promovați aici
România, noi romanii vrem pace! Neutralitate și respect față de toate statele, conform Constituției
Asociatia Responsabili Aparam Democratia Uniti Noi, cetățenii României, adresăm această petiție în numele păcii, al neutralității și al respectului față de toți vecinii și partenerii internaționali. Dorim să afirmăm clar și răspicat că: România trebuie să rămână o țară a păcii, a echilibrului și a respectului reciproc. Potrivit Articolului 10 din Constituția României, țara noastră are obligația de a „întreține și dezvolta relații pașnice cu toate statele și, în mod deosebit, cu statele vecin...
Reclamă petiție
Promovați aici
Cerem investigarea suspiciunilor de fraudare a alegerilor și renumărarea voturilor – respectați democrația!
Noi, cetățeni ai României, ne exprimăm îngrijorarea profundă cu privire la suspiciunile tot mai frecvente privind posibila fraudare a alegerilor din România, în special prin implicarea unor persoane din afara granițelor țării, în mod special din Republica Moldova. În urma observațiilor din spațiul public, a raportărilor din presa națională și a experiențelor relatate de alegători, considerăm că există indicii serioase privind: Prezența neobișnuit de mare la vot în secții din diaspora (în sp...
Reclamă petiție
Promovați aici
Integrarea medicinilor traditionale si de stil de viata, in ingrijirile medicale
Rugăm Ministerul Sanatatii sa integreze medicinile tradiționale, incluzand fitoterapia, medicina ayurvedica, medicina chineza, acupunctura, aromaterapia, nutritia si dietetica, kinetoterapia,..., practicile de relaxare mentala, hipnoterapia, educația- coaching-ul de stil de viata sanatos , în modelul curent de îngrijiri medicale prin care aceste servicii, furnizate individual si in grup, in persoana si la distanta, să se deconteze de asigurarile de sanatate, de stat si private, pt toate categori...
Reclamă petiție
Promovați aici
STOP eutanasierii câinilor din adăposturile publice din Timiș!
Timișul NU mai acceptă moartea ca soluție! Spune STOP eutanasierii câinilor din adăposturile publice ! În adăposturile publice din județul Timiș, câinii abandonați sunt condamnați la moarte după doar 14 zile. Nu pentru că sunt bolnavi. Nu pentru că sunt periculoși. Ci pentru că stau prea mult în cuști, uitați, fără nicio șansă. Acești câini nu sunt o problemă. Sunt victime. Sunt suflete lăsate să moară în tăcere, în spatele unor ziduri pe care nimeni nu vrea să le vadă. Cerem Consiliului Județea...
Reclamă petiție
Promovați aici
SUNT FEMEIE ȘI AM DEMNITATE, SUSȚIN DIANA GUDIMA!
Cu mare păcat, Diana nu are posibilitatea de a-și cuprinde fetele și de fi cu ele, fetele sunt cu tatăl lor, inconștient, ocupă o poziție contra mamei, abdicatele' sunt protejate de un agresor familiar, dar pe de altă parte sunt postate public, vizate, nu frecventează școala, și au devenit subiect de discuție pentru o țară întreagă. E clar că acelei femei nu îi pasă de viitorul fetelor, se folosește de naivitatea lor pentru a se răzbuna. Copii sunt buni, cu o vorbă dulce și câteva bomboane îi ma...
Reclamă petiție
Promovați aici
Cerem sancționarea influenceriței Marilu care a lovit o pisică – STOP cruzimii față de animale!
Noi, semnatarii acestei petiții, solicităm autorităților din România să investigheze și să sancționeze fapta de cruzime comisă asupra unei pisici de către influencerița cunoscută sub numele de Marilu, în urma unui videoclip publicat online. Înregistrarea o arată pe Marilu lovind o pisică, gest ce nu poate fi justificat în niciun context. Acest comportament este profund revoltător și contravine Legii nr. 205/2004 privind protecția animalelor, care prevede clar că maltratarea și lovirea animal...
Reclamă petiție
Promovați aici
Susținem desemnarea lui Ilie Bolojan ca Prim-Ministru al României
Noi, cetățenii semnatari ai acestei petiții, solicităm cu fermitate și responsabilitate desemnarea lui Ilie Bolojan în funcția de Prim-Ministru al României. Într-o perioadă marcată de crize repetate, lipsă de încredere în clasa politică și nevoia urgentă de reforme autentice, considerăm că Ilie Bolojan reprezintă una dintre puținele figuri publice care inspiră respect, competență și rezultate concrete. De ce Ilie Bolojan? ✅ Eficiență administrativă dovedită Fost primar al municipiului Oradea t...
Reclamă petiție
Promovați aici
Salvăm Casa Dinu Lipatti
Apel public pentru semnături: Salvarea Casei Dinu Lipatti! București, 19.03.2025 – Comunitatea muzicală din România comemorează astăzi 108 ani de la nașterea marelui pianist și compozitor Dinu Lipatti, însă această aniversare este umbrită de o veste alarmantă: Casa Dinu Lipatti, situată pe Bd. Lascăr Catargiu, se află în executare silită și riscă să fie pierdută. Pentru a salva acest monument de importanță națională, Asociația Grafoart face un apel public pentru semnături, în vederea formulării...
Reclamă petiție
Promovați aici
APEL „Salvați Sala CUB”, Teatrul Național Iași
APEL „Salvați Sala Teatrul 3 CUB (Teatrul Național Iași)” Distrugerea Teatrului CUB ar reprezenta un semn catastrofal pentru cultura românească, pentru mișcarea teatrală de la noi și din afara granițelor: prima sală de spectacole construită în România, după multă vreme, urmează să fie și primul Teatru distrus! Încetarea și/sau întreruperea activității în această sală s-ar traduce într-un deficit financiar (încasări=venituri proprii, neîndeplinirea propunerilor din proiectul de management aproba...
Reclamă petiție
Promovați aici
Cerem arestarea lui George Simion pentru instigare la violență și scoaterea în afara legii a partidului AUR
În ultimele luni, România a fost martora unei escaladări periculoase a discursului instigator la ură, violență și sfidare a ordinii constituționale, venite din partea lui George Simion, liderul partidului AUR. Acest individ a: instigat public la revolte și confruntări cu instituțiile statului; folosit un limbaj agresiv, amenințător și denigrator împotriva oponenților politici, jurnaliștilor și cetățenilor cu alte opinii; încurajat idei antieuropene, antidemocratice și a legitimat violența...
Doriți să schimbați ceva?
Schimbarea nu se întâmplă dacă tăceți. Autorul acestei petiții a luat atitudine și a acționat. Veți face la fel? Porniți o mișcare socială creând o petiție.
Creeați propria dumneavoastră petițieAlte petiții care v-ar putea interesa
Semnam pentru a ne alege prin vot democratic Avocatul Poporului si cei 9 Judecatori ai Curtii Constitutionale!
9129 Creat: 2025-05-26
Oradea spune: NU paradă Pride
4603 Creat: 2025-06-10
Stabilirea răspunderii în cazul poluării apei Târnava Mică / Felelősség megállapítása a Kis-Küküllő vízszennyezésének ügyében
271 Creat: 2025-06-12
Referendumul pentru demiterea Preşedintelui României Nicusor Dan
11804 Creat: 2025-06-04
Dreptate pentru Andrei tânărul omorât la Berești fără pic de mila și remușcări 😭😭😭
170 Creat: 2025-06-13
GRATIERE 2025
17774 Creat: 2025-02-03
LIBERTATEA de EXPRIMARE
1311 Creat: 2025-06-04
România, noi romanii vrem pace! Neutralitate și respect față de toate statele, conform Constituției
4686 Creat: 2025-06-03
Împotriva alegerii și menținerii în funcție a unei persoane implicate în lipsirea de viață a unei persoane!
13799 Creat: 2025-06-03
NICUSOR DAN, DEMISIA din functia de presedinte, URGENT!
592 Creat: 2025-06-04
Cerem investigarea suspiciunilor de fraudare a alegerilor și renumărarea voturilor – respectați democrația!
20808 Creat: 2025-05-19
Cerem audit extern, transparent și independent pentru toate fondurile europene gestionate de România
26 Creat: 2025-06-13
Stop inundațiilor din Stupini – Cerem acțiune din partea SGA Brașov!
132 Creat: 2025-06-08
STOP eutanasierii câinilor din adăposturile publice din Timiș!
284 Creat: 2025-06-06
Eliminarea mirosului insuportabil provocat de stația de epurare din Slobozia
23 Creat: 2025-06-13
PETIȚIE PENTRU REDESCHIDEREA CINEMATOGRAFULUI ARTA DIN TÂRGU MUREȘ
83 Creat: 2025-06-11
Cerere de anulare și reluare a alegerilor din 18 mai 2025
14150 Creat: 2025-05-19
Anularea cetateniei Române persoanelor din Republica Moldova
39484 Creat: 2025-05-11
Subcetate, Sânpetru merită un parc adevărat!
94 Creat: 2025-06-12
STOP angajării în Administrația Publică, a persoanelor care cumulează pensia cu un salariu din bugetul de stat
100 Creat: 2025-06-08
Petitieonline.com
Punem la dispoziția dvs. găzduirea gratis a petițiile online. Aveți posibilitatea să publicați petiții online la un nivel profesional folosind serviciile noastre dedicate. Petițiile noastre se regăsesc în mass media în fiecare zi. Publicarea petițiilor prin intermediul serviciilor noastre oferă impact și vizibilitate către publicul larg cât și către persoane ce au putere de decizie