Salvati OLTCHIM si ARPECHIM!

BOMBA SOCIALĂ DE LA OLTCHIM! Modificări în planul de reorganizare

/ #49385 BOMBA SOCIALĂ DE LA OLTCHIM! Modificări în planul de reorganizare

2017-02-20 20:07

BOMBA SOCIALĂ DE LA OLTCHIM! Modificări în planul de reorganizare

• Companiile care vor cumpăra activele Oltchim nu vor prelua nici datoriile, nici obligaţiile faţă de angajaţi şi nici contractele de furnizare din prezent.

 

Argumente invocate pentru modificarea planului de reorganizare

Oltchim S.A., prin Consorţiul de administratori judiciari compus din Romlnsolv SPRL şi BDO Business Restructuring SPRL, a depus la data de 05.02.2015, Planul de reorganizare la Tribunalul Vâlcea. Modificarea Planului de reorganizare a S.C. OLTCHIM S.A, respectiv actualizarea acestuia în raport cu constrângerile rezultate în urma începerii procedurii de investigare declanşate de Comisia Europeana se impun din următoarele considerente: procedura de vânzare inclusă în planul iniţial conţine elemente compatibile cu existenta continuităţii economice, fapt care va determina extinderea recuperării ajutorului de stat de la potenţialii cumpărători. În această ipoteză este foarte probabil ca potenţialii investitori să se retragă (considerând tranzacţia de achiziţie ca fiind mult prea riscantă), împrejurare care ar determina imposibilitatea implementării planului de reorganizare aprobat, cu riscul evident al deschiderii procedurii falimentului împotriva OLTCHIM SA. Într-un atare scenariu, toţi creditorii societăţii, prevăzuţi a fi plătiţi prin planul actual – votat şi confirmat – se vor afla în situaţia de a nu mai putea încasa nici măcar sumele stabilite a le fi distribuite prin plan. Prin urmare, pentru eliminarea tuturor riscurilor atât procesul de vânzare, cât şi rezultatul acestuia trebuie să se facă cu observarea principiului discontinuităţii economice”. Administratorii judiciari ai companiei susţin că măsurile propuse prin prezentul Plan de reorganizare sunt în acord cu prevederile legale în materie, dar şi cu interesele prioritare ale creditorilor. Prezenta modificare se referă la schimbarea metodei de vânzare a patrimoniului Oltchim, în vederea respectării principiului „discontinuităţii economice”.

 

Pregătirea poziţiei Oltchim în procedura investigaţiei ajutorului de stat

 

În luna aprilie 2016, Comisia Europeană a demarat o procedură de investigare formală, reglementata de art. 108 alin. (3) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, împotriva anumitor măsuri adoptate de creditorii bugetari ai Oltchim (în special, anularea obligaţiilor, alocarea de noi datorii şi continuarea furnizării de servicii). La sfârşitul acestei proceduri de investigare, care s-ar putea extinde pe încă o perioadă de 6-12 luni sau mai mult, Comisia poate adopta o decizie de recuperare, în sensul obligării Oltchim la plata ajutorului de stat acordat, pretins a fi nelegal. Într-o atare ipoteză, beneficiarul ajutorului de stat are obligaţia de a-l returna. În mod obişnuit, este vorba despre compania care a obţinut fonduri din partea statului, ex. Oltchim. În orice caz, în ipoteza în care se va emite o decizie de recuperare, aceasta va privi beneficiarul ajutorului de stat. Beneficiarul poate fi considerat Oltchim, iar dacă acesta procedează la valorificarea tuturor sau doar a unei părţi dintre activele sale, Comisia Europeana poate extinde decizia de recuperare şi asupra cumpărătorului activelor, dacă există o continuitate, din punct de vedere economic, între acesta şi societate. În această situaţie, în primul rând, în şedinţa Comitetului creditorilor Oltchim din 22.12.2016, a fost desemnat consultantul juridic White & Case pentru reprezentarea Oltchim în procedura investigaţiei ajutorului de stat. Pe de altă parte, faţă de riscul existent în ceea ce priveşte emiterea de către Comisia Europeană a unei decizii prin care să se constate că în cauză este vorba despre ajutor de stat, este necesară stabilirea unei proceduri de vânzare care să creeze premisele discontinuităţii economice, cu scopul eliminării riscului extinderii recuperării sumelor cu titlu de ajutor de stat de la potenţialii cumpărători şi, astfel, eliminarea unui impediment considerabil în procedura de valorificare a activelor Oltchim S.A. În vederea asigurării ofertanţilor cu privire la conformitatea tuturor aspectelor legale ce ar putea fi puse în discuţie de către aceştia, consorţiul administratorilor judiciar ai societăţii Oltchim a obţinut de la Comisie o scrisoare de confort, cu privire la structura vânzării avute în vedere şi, de asemenea, încheierea contractelor cu amendamentul ca decizia Comisei va fi în sensul neextinderii eventualei obligaţii de recuperare dacă se respecta principiul discontinuităţii economice în procesul de vânzare. Astfel, cu ajutorul consultanţilor AT Kearney şi White&Case/Bondoc&Asociaţii, a căror angajare în această procedură a fost aprobată de către creditori, în conformitate cu prevederile legale, s-a demarat pregătirea poziţiei Oltchim în dosarul de investigaţie, cu scopul obţinerii unei decizii de nerecuperare a ajutorului de stat, iar pe de altă parte, a fost început proiectul de adaptare a procesului de vânzare a societăţii debitoare la noua situaţie de fapt, care să asigure maximizarea averii acesteia şi, implicit, eliminarea riscului de recuperare a unui potenţial ajutor de stat de la potenţialii investitori (în caz contrar, fiind periclitate premisele necesare vânzării activelor proprietatea debitoarei).

 

Principiile noii modalităţi de vânzare a activelor Oltchim

Activele Oltchim S.A. vor fi oferite spre vânzare grupate în pachete. Procesul de vânzare se va desfăşura într-o manieră transparentă şi nediscriminatorie. Nu va exista nicio obligaţie de transferare a contractelor (inclusiv contractele de munca) sau a salariaţilor Oltchim S.A. către cumpărător(i). Datoriile societăţii debitoare rămân în sarcina acesteia. Preţul pentru active trebuie să fie plătit cel mai târziu până la data încheierii tranzacţiei de vânzare/cumpărare, dar nu mai târziu de data expirării prezentului plan. În vederea observării principiului „discontinuităţii economice”, se va purta un permanent dialog şi vor fi respectate recomandările Comisiei, atât în ceea ce priveşte procesul de vânzare, cât şi în privinţa rezultatului acestuia. Activele „esenţiale” proprietatea Oltchim S.A. vor fi oferite la vânzare grupate în nouă pachete. Nu există obligaţia preluării salariaţilor împreună cu activele. Datoriile societăţii debitoare (inclusiv datoriile potenţiale de mediu) rămân în sarcina acesteia. Criteriul esenţial pentru selectarea ofertantului/ofertanţilor câştigători este valoarea maximă a sumei ofertelor transmise, definită ca suma maximă de cash distribuibilă către creditori, după deducerea tuturor obligaţiilor Oltchim, conform legislaţiei în vigoare. Preţul trebuie să fie cash şi trebuie să se plătească în întregime la finalizarea tranzacţiei, fără vreo opţiune de recalculare ulterioară sau vreo formă de întârziere a plăţilor sau de diminuare ulterioară a preţului ofertat.

 

Soarta angajaţilor de la Oltchim

Deşi reangajarea salariaţilor Oltchim nu reprezintă o condiţionare a investitorilor în vederea cumpărării pachetelor de active, există probabilitatea ca unii dintre aceştia să dorească să preia salariaţi. Conform Contractului Colectiv de Muncă, disponibilizarea salariaţilor se face cu acordarea unor plaţi compensatorii, acestea având regim de creanţe curente în cadrul procedurii de reorganizare (şi, respectiv, urmând a fi deduse din suma netă). Din perspectiva creditorilor, plăţile compensatorii au un efect similar cu al unui preţ de vânzare echivalent mai mic. Astfel, se intenţionează negocierea cu potenţialii angajaţi care sunt doriţi de către ofertanţi, în vederea eliminării impactului negativ al plăţilor compensatorii asupra tranzacţiei. Salariaţilor care vor termina unilateral contractul individual de muncă încheiat cu Oltchim, în vederea reangajării de cumpărător/i, nu li se vor achita salariile compensatorii. Prin urmare, o procedură de preluare a salariaţilor se poate implementa cu respectarea următoarelor obiective. Oltchim S.A. va constitui o listă cu salariaţii care doresc să fie preluaţi de către ofertanţi, aceşti salariaţi angajându-se să înceteze unilateral contractul colectiv de muncă încheiat cu Oltchim S.A., în contextul în care vor fi aleşi pentru a fi preluaţi de către ofertanţi; ofertanţii nu sunt obligaţi a prelua vreun salariat, preluarea fiind o opţiune pusă la dispoziţia ofertanţilor. În etapa Ofertei finale, ofertanţii trebuie să prezinte un angajament final de preluare a salariaţilor Oltchim S.A., din lista constituită pentru o perioadă de minim 24 luni. De asemenea, se va putea prelua, de către un cumpărător, maxim 50% din numărul total de angajaţi ai Oltchim S.A… Practic, pentru fiecare salariat care va fi preluat se va calcula un bonus de 5.000 Euro, care se va adăuga la preţul ferm inclus în ofertă. Într-o ediţie viitoare vom prezenta activele scoase la vânzare şi condiţiile impuse viitorilor investitori.