Salvati OLTCHIM si ARPECHIM!


Musafir

/ #49333 PLANUL DE REORGANIZARE A OLTCHIM ARUNCĂ ÎN AER SALARIAŢII!

2017-02-14 09:38

http://www.viatavalcii.ro/stiri/dus-intors/item/50672-planul

PLANUL DE REORGANIZARE A OLTCHIM ARUNCĂ ÎN AER SALARIAŢII!

Scris de  Gabriela Bercea
Luni, 13 Februarie 2017 21:48

Consorţiul de administratori judiciari, compus din Rominsolv SPRL şi BDO Business Restructuring SPRL, a propus modificarea Planului de reorganizare a SC Oltchim, societate aflată în insolvenţă. Modificarea planului de organizare este publicată pe site-ul BDO, dar într-o formă criptată. În cuprinsul documentului se precizează că „În temeiul prevederilor art. 101 alin. (5), coroborate cele ale art. 94, alin. (1) din Legea nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei, “Modificarea planului de reorganizare se poate face oricând pe parcursul procedurii, cu respectarea condiţiilor de vot şi de confirmare, prevăzute de prezenta lege”.

Frica de Comisia Europeană

În preambulul documentului de modificare a planului de reorganizare a activităţii Oltchim se conturează motivele pentru care administratorii judiciari au propus această modificare: „În luna aprilie 2016, Comisia Europeana a demarat o procedură de investigare formală, reglementată de art. 108 alin. (3) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, împotriva anumitor măsuri adoptate de creditorii bugetari ai Oltchim (în special, anularea obligaţiilor, alocarea de noi datorii şi continuarea furnizării de servicii). La sfârşitul acestei proceduri de investigare, care s-ar putea extinde pe încă o perioadă de 6-12 luni sau mai mult, Comisia poate adopta o decizie de recuperare, în sensul obligării Oltchim la plata ajutorului de stat acordat, pretins a fi nelegal. Într-o atare ipoteză, beneficiarul ajutorului de stat are obligaţia de a-l returna. În mod obişnuit, este vorba despre compania care a obţinut fonduri din partea statului, exemplu Oltchim. În orice caz, în ipoteza în care se va emite o decizie de recuperare, aceasta va privi beneficiarul ajutorului de stat. Beneficiarul poate fi considerat Oltchim, iar dacă acesta procedează la valorificarea tuturor sau doar a unei părţi dintre activele sale, Comisia Europeană poate extinde decizia de recuperare şi asupra cumpărătorului activelor, dacă există o continuitate, din punct de vedere economic, între acesta şi societate. În această situaţie, în primul rând, în şedinţa Comitetului creditorilor Oltchim din 22.12.2016, a fost desemnat consultantul juridic White & Case pentru reprezentarea Oltchim în procedura investigaţiei ajutorului de stat. Pe de altă parte, faţă de riscul existent în ceea ce priveşte emiterea de către Comisia Europeană a unei decizii prin care să se constate că în cauză este vorba despre ajutor de stat, este necesară stabilirea unei proceduri de vânzare care să creeze premisele discontinuităţii economice, cu scopul eliminării riscului extinderii recuperării sumelor cu titlu de ajutor de stat de la potenţialii cumpărători şi, astfel, eliminarea unui impediment considerabil în procedura de valorificare a activelor Oltchim S.A. Pentru evaluarea continuităţii economice, Comisia Europeană aplică următoarele criterii care, în opinia acesteia, nu trebuie întrunite cumulativ în vederea stabilirii existenţei acestei continuităţi: Domeniul transferului (active şi pasive, continuitatea forţei de munca, pachetele de active etc.); Preţul de vânzare; Identitatea acţionarilor sau a deţinătorilor firmei dobânditoare şi a firmei iniţiale; Momentul la care transferul a avut loc (după demararea investigaţiei preliminare, iniţierea procedurii investigaţiei formale sau a deciziei finale); Raţionamentul economic al tranzacţiei. În vederea asigurării ofertanţilor cu privire la conformitatea tuturor aspectelor legale ce ar putea fi puse în discuţie de către aceştia, am obţinut de la Comisie o scrisoare de confort, cu privire la structura vânzării avute în vedere şi, de asemenea, încheierea contractelor cu amendamentul că decizia Comisei va fi în sensul neextinderii eventualei obligaţii de recuperare dacă se respectă principiul discontinuităţii economice în procesul de vânzare”.

Necesitatea modificării planului

Acelaşi document arată de ce este necesară modificarea Planului de reorganizare: „Modificarea Planului de reorganizare a S,C. OLTCHIM S.A, respectiv actualizarea acestuia în raport cu constrângerile rezultate în urma începerii procedurii de investigare declanşate de Comisia Europeană se impun din următoarele considerente: - Procedura de vânzare inclusă în planul iniţial conţine elemente compatibile cu existenţa continuităţii economice, fapt care va determina extinderea recuperării ajutorului de stat de la potenţialii cumpărători; - În ipoteza sus-menţionată, este foarte probabil ca potenţialii investitori să se retragă (considerând tranzacţia de achiziţie ca fiind mult prea riscantă), împrejurare care ar determina imposibilitatea implementării planului de reorganizare aprobat, cu riscul evident al deschiderii procedurii falimentului împotriva OLTCHIM SA. Într-un atare scenariu, toţi creditorii societăţii, prevăzuţi a fi plătiţi prin planul actual - votat şi confirmat - se vor afla în situaţia de a nu mai putea încasa nici măcar sumele stabilite a le fi distribuite prin plan: - Prin urmare, pentru eliminarea tuturor riscurilor sus-menţionate, atât procesul de vânzare, cât şi rezultatul acestuia trebuie să se facă cu observarea principiului „discontinuităţii economice”.

Modificarea efectivă

Trecând efectiv la modificare, în document se arată că ea se referă la schimbarea metodei de vânzare a patrimoniului Oltchim, în vederea respectării principiului „discontinuităţii economice”. Astfel, oriunde în cuprinsul planului de reorganizare se face referire la vânzarea Oltchim SPV, conform prezentei modificări se va înţelege vânzarea pachetelor de active şi se va interpreta ca atare, aşa cum este în continuarea documentului. Astfel, documentul conţine „Principiile noii modalităţi de vânzare a activelor Oltchim SA”, care prevede că: Activele Oltchim S.A. vor fi oferite spre vânzare grupate în pachete; Procesul de vânzare se va desfăşura într-o manieră transparentă şi nediscriminatorie; Nu va exista nici o obligaţie de transferare a contractelor (inclusiv contractele de muncă) sau a salariaţilor Oltchim S.A. către compărător(i); Datoriile societăţii debitoare rămân în sarcina acesteia; Preţul pentru active trebuie să fie plătit cel mai târziu până la data încheierii tranzacţiei de vânzare/cumpărare, dar nu mai târziu de data expirării prezentului plan. De asemenea, documentul BDO conţine şi „Metodologia de vânzare a activelor proprietatea societăţii debitoare”. Astfel, Activele „Esenţiale” proprietatea Oltchim S.A. vor fi oferite la vânzare grupate în noua pachete, astfel: 1. Uzinele Clor-Alkali Rm. Vâlcea; 2. Uzina Oxo-alcooli Rm. Vâlcea; 3. Uzinele Propilen-oxid şi Polioli Rm. Vâlcea; 4. Servicii Site Rm. Vâlcea; 5. Vagoane Cale Ferată Rm. Vâlcea; 6. Procesare PVC; 7. Uzina petrochimică VCM/PVC Rm. Vâlcea; 8. Uzina Petrochimică Bradu-Piteşti; 9. Uzina Anhidrida Ftalica Rm. Vâlcea. Documentul mai prevede că repartizarea creditorilor pe pachete de active este prezentată în Anexele nr. 1, 2 şi 3 ale prezentei Modificări a Planului de reorganizare şi că fiecare ofertant poate să facă oferte separate pentru fiecare din cele 9 pachete de mai sus. De asemenea, referitor la pachetele non-operaţionale (respectiv pachetele 5,7,8 şi 9), participanţii pot oferta inclusiv pentru active individuale, incluse în acestea. Documentul prevede clar că nu există obligaţia preluării salariaţilor împreună cu activele, iar datoriile societăţii debitoare (inclusiv datoriile potenţiale de mediu) rămân în sarcina acesteia.