Referendum limitare privilegii parlamentari


Musafir

/ #2457

2016-10-11 08:10

DEZVĂLUIRI. Finalul stupefiant al dosarului penal care ancheta disparița contractului Bechtel. Nu s-a găsit documentul furat și hoții rămân anonimi. Procurorii au închis cercetarea penală fără niciun vinovat

Un document clasificat ca secret de stat nu doar că a dispărut din instituții ale statului, dar nu a fost niciodată recuperat. Poate mai grav, același stat nici măcar nu știe dacă documentul a fost sustras, distrus și nici cine e responsabil fie de aceste fapte, fie de orice alte fapte care ar fi dus la dispariția contractului original.

Pentru autostrada numită în presă „Bechtel“, precum compania americană contractoare, România a plătit peste 1,4 miliarde euro. Nu, nu pentru un drum adevărat, ci doar pentru 52 de kilometri. La semnarea sa în 2003, suma pe care România ar fi urmat s-o plătească se ridica la 2,2 miliarde dolari. Renegocieri ulterioare, însă, și apoi chiar o reziliere au făcut ca totul să se oprească la „doar“ două treimi din suma inițială. 

Tocmai cu ocazia negocierilor pentru rezilierea contractului, în august 2013, ministrul Dan Șova a anunțat că s-a pierdut contractul original semnat cu compania Bechtel. Poate că Șova nu ar fi admis pierderea, dar avea nevoie de un motiv suficient de bun pentru care nu se putea desecretiza documentul, așa cum se cerea public. Pe 26 august 2013, Departamentul pentru Proiecte de Infrastructură și Investiții Străine (DPIIS), condus la acea dată de ministrul Șova, a anunțat că a depus la Direcția Națională Anticorupție plângere penală pentru lipsa exem­plarului original al contractului cu Bechtel. Acum trei ani, DPIIS preluase de la Ministerul Transporturilor activitatea de construire de infrastructură rutieră, în urma unei reorganizări a Guvernului.

„Departamentul pentru Pro­iecte de Infrastructură și Investiții Străine a depus la DNA plângere penală pentru săvârșirea infracțiunii de neglijență în serviciu privind protecția informațiilor clasificate, constând în lipsa exemplarului original al contractului de pro­iectare, construire și finanțare a autostrăzii Brașov-Cluj-Borș, încheiat între statul român, prin Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România, și compania americană Bechtel International Inc., precum și a tuturor documentelor subsecvente acestui contract“, se menționa într-un comunicat de presă emis de instituția condusă de Șova.