Salvati OLTCHIM si ARPECHIM!

CREANTELE SALARIALE OLTCHIM 30.01.2013: DNA S.O.S. OLTCHIM!!!!!!!!! UPDATE:NU SCAPA NIMENI OLTCHIM!

/ #46665 Re: Combinatul Oltchim riscă falimentul

2016-04-10 21:48

#46664: CREANTELE SALARIALE OLTCHIM 30.01.2013: DNA S.O.S. OLTCHIM!!!!!!!!! UPDATE:NU SCAPA NIMENI OLTCHIM! - Combinatul Oltchim riscă falimentul 

 

Borc: „Investigația e binevenită”

La rândul său, viceprim-ministrul Costin Borc, şi totodată ministru al Economiei, spune că investigaţia demarată de Comisia Europeană la Oltchim reprezintă un pas important pentru clarificarea procesului de reorganizare economică și de vânzare a companiei chimice şi va decide dacă statul s-a comportat ca un creditor privat față de combinatul vâlcean. Acesta subliniază că rezultatele financiare curente ale combinatului chimic s-au îmbunătățit, oficialii Ministerului Economiei fiind încrezători că pot găsi investitori pentru Oltchim.

„Investigația demarată de Comisia Europeană va duce la clarificarea unor probleme vechi ale companiei Oltchim SA și va decide dacă statul s-a comportat ca un creditor privat față de Oltchim. În contextul perspectivelor favorabile de vânzare ale companiei, clarificarea acestor aspecte este importantă pentru a oferi siguranță juridică potențialului investitor. Menținerea activității industriale în zona Râmnicu Vâlcea și păstrarea locurilor de muncă sunt prioritare pentru noi”, a declarat viceprim-ministrul Costin Borc.

România nu a notificat Comisiei un plan de restructurare

Conform normelor UE privind ajutoarele de stat, intervenţiile publice în activitatea societăţilor sunt considerate că nu constituie ajutoare atunci când un operator privat ar fi acţionat în acelaşi mod. Comisia va evalua dacă acesta a fost cazul pentru creditorii publici şi furnizorii Oltchim sau dacă, dimpotrivă, măsurile publice au oferit Oltchim un avantaj economic faţă de concurenţii săi şi constituie ajutoare de stat. În cazul în care Comisia va conchide că Oltchim a primit ajutoare de stat, aceasta va evalua dacă ajutorul ar putea fi compatibil cu normele UE care autorizează anumite categorii de ajutoare.

Întrucât Oltchim este o societate aflată în dificultate financiară, singura categorie de ajutoare permisă ar fi reprezentată de ajutoarele pentru salvare şi restructurare. Un astfel de ajutor poate fi considerat compatibil, în conformitate cu criteriile stabilite în cazul în care societatea are un plan de restructurare viabil, aprobat de către Comisie, care asigură restabilirea viabilităţii sale pe termen lung, şi aceasta contribuie la costurile de restructurare.

România nu a notificat Comisiei un plan de restructurare pentru Oltchim. Mai exact, planul de reorganizare a Oltchim elaborat de administratorul judiciar are un alt scop şi nu pare a întruni criteriile prevăzute de orientări. Prin urmare, în acest stadiu opinia preliminară a Comisiei este că, dacă se va constata că măsurile supuse investigaţiei constituie ajutoare de stat, acestea nu ar putea fi considerate compatibile cu normele UE privind ajutoarele de stat.

Deschiderea unei anchete oferă părţilor terţe interesate posibilitatea de a prezenta observaţii şi nu anticipează rezultatul acesteia. În plus, Comisia este preocupată de faptul că procesul de privatizare a Oltchim, astfel cum este planificat în prezent, poate conduce la o continuitate economică între Oltchim şi viitorul cumpărător. Cu toate acestea, Comisia salută faptul că autorităţile române şi-au manifestat acum intenţia de a se asigura că procesul nu conduce la o continuitate economică, pentru a evita situaţiile în care un cumpărător ar beneficia de ajutoarele acordate în trecut Oltchim şi ar putea fi obligat să le ramburseze.

Despre Oltchim

Oltchim este singurul producător din Europa Centrală de sodă caustică lichidă şi singurul producător din România de clor şi polieter polioli. Societatea exportă aproximativ 70 % din producţia sa. Oltchim a trecut printr-o perioadă îndelungată de dificultăţi economice şi ajutoare de stat. România nu a recuperat sumele datorate autorităţilor publice timp de mai mulţi ani, ci a încercat să convertească creanţele în acţiuni şi să vândă întreprinderea unui investitor. Numeroasele tentative de privatizare (începând cu 2001) au eşuat. În acest context, în martie 2012 Comisia a constatat că o conversie în acţiuni a creanţelor Oltchim deţinute de AAAS nu a constituit ajutor în vederea privatizării imediate a Oltchim.

Cu toate acestea, România nu a realizat conversia creanţelor în acţiuni, iar privatizarea a eşuat în septembrie 2012. Societatea acumulat noi datorii publice şi intrat în procedura de insolvenţă în ianuarie 2013.

Oltchim este una dintre cele mai mari societăţi petrochimice din România şi din sud-estul Europei. Statul român deţine un pachet de control de 54,8 % în cadrul societăţii. În ianuarie 2013, Oltchim a fost declarată insolventă.

De atunci, compania a trecut printr-un proces de reorganizare, conform unui plan elaborat de administratorul judiciar (şi aprobat de majoritatea creditorilor Oltchim), vizând plata datoriilor anterioare din încasările pentru o viitoare privatizare. Având în vedere faptul că preţul de vânzare estimat în eventualitatea unei privatizări nu ar acoperi întreaga datorie, creditorii publici ai Oltchim au acceptat anulări totale sau considerabile ale datoriilor.

„Investigația demarată de Comisia Europeană va duce la clarificarea unor probleme vechi ale companiei Oltchim SA și va decide dacă statul s-a comportat ca un creditor privat față de Oltchim. În contextul perspectivelor favorabile de vânzare ale companiei, clarificarea acestor aspecte este importantă pentru a oferi siguranță juridică potențialului investitor. Menținerea activității industriale în zona Râmnicu Vâlcea și păstrarea locurilor de muncă sunt prioritare pentru noi”

viceprim-ministrul Costin Borc

http://www.puterea.ro/economie/