Salvati OLTCHIM si ARPECHIM!

BREAKING NEWS ALER VALCEA - OLTCHIM

/ #44294 Ștergerea datoriilor s-ar putea întoarce împotriva CFR Marfă

2015-10-23 11:16

Ștergerea datoriilor s-ar putea întoarce împotriva CFR Marfă

Reluarea privatizării CFR Marfă, în 2015, depinde de răspunsul Comisiei Europene privind ștergerea datoriilor. Decizia, luată de guvern în 2013, a fost condiţionată de vânzarea companiei în acelaşi an. Pentru că procesul a eşuat, Bruxelles-ul ar putea considera că măsura a fost ajutor de stat. În acest caz, viitorul companiei ar fi sumbru.

 

Guvernul trebuie să convingă Comisia Europeană, în această lună, că ștergerea datoriilor de aproximativ 1,8 miliarde de lei ale CFR Marfă - 600 milioane lei la buget, 600 milioane lei către CFR SA şi 600 milioane lei reprezentând penalități de întârziere - nu este ajutor de stat. În iunie 2013, la o lună după ce a demarat procesul de privatizare a operatorului național feroviar de marfă, guvernul anunța ștergerea datoriilor prin conversia în acțiuni. Decizia era condiţionată de privatizarea companiei până în toamna aceluiaşi an.

CFR Marfă nu a fost, însă, privatizată, iar oficialii guvernamentali trebuie să explice Comisiei Europene cum au dispărut datoriile societăţii în timpul procesului de privatizare. Președintele Consiliul Concu_renței, Bogdan Chirițoiu, ne-a explicat că operatorul feroviar de marfă este într-un program de monitorizare al Comisiei Europene.

„Luna aceasta trebuie să avem o discuție cu cei de la Comisia Europeană, la Bruxelles, referitor la procedura de stingere a datoriilor. CFR Marfă este în program de monitorizare pentru că noi am vrut să privatizăm și am șters datorii în vederea privatizării. În contul datoriilor, statul a primit încă niște acțiuni. Noi am considerat că este o măsură bună pentru că statul câștigă mai mult după ce vinde firma. Comisia Europeană a înțeles acest argument la acel moment, timpul a trecut, compania CFR Marfă nu s-a privatizat și Comisia Europeană trebuie să se dumirească dacă, într-adevăr, dispariția acestor datorii nu este ajutor de stat. Nu putem înlătura suspiciunea că poate a fost vorba de un ajutor de stat, nu ne-a deschis momentan nicio investigație, există acest risc“, ne-a declarat șeful Consiliului Concu_renței.

Comisia ar putea repune datoriile pe rol

 

Acesta a mai precizat că Ministerul Transporturilor poate relua procedura de privatizare a CFR Marfă, dar demersul nu va fi uşor. „În cazul în care Comisia va deschide o investigație privind stingerea datoriilor companiei CFR Marfă, mi-e greu să văd o privatizare pe termen scu_rt. Comisia Europeană poate investiga stingerea datoriilor, iar prin măsurile care le impune are loc privatizarea. Noi vom argumenta că nu a fost ajutor de stat, conversia a fost dată în vederea privatizării, încercăm să privatizăm CFR Marfă. Dacă își pierd răbdarea cu noi, varianta lor dură este să deschidă o investigație care poate duce și la repunerea datoriilor pe rol, ceea ce ar fi grav pentru CFR Marfă“, spune președintele Consiliului Concu_renței.

Dacă, în iunie, fostul secretar de stat, actual ministru al transporturilor, Iulian Matache, propunea listarea pe bursă a acțiunilor CFR Marfă, în prezent, specialiștii instituţiei încearcă să angajeze un consultant care să recruteze, la rândul său, un alt consultant pentru privatizare. Deși câteva firme au fost interesate de caietul de sarcini, la licitație nu s-a prezentat nimeni. „A fost o întâlnire cu reprezentanți ai Ministerului Transporturilor pe tema reluării licitației de privatizare a CFR Marfă. Nu văd nimic făcut până nu ne împinge Comisia Europeană și Fondul Monetar Internațional. Dacă facem ceva, o formă de acord și vor fi prinse aceste condiții de privatizare atunci se poate discuta. Într-un an electoral, o companie cu mulți angajați cum este CFR Marfă și în jurul căreia roiesc tot felul de interese, nu aș fi foarte încrezător că poate să fie privatizată“, a mai spus Chirițoiu.

Comisia Europeană a cerut date și despre ajutoarele de stat în cazul Oltchim și Complexul Energetic Hunedoara. La sfârșitul lunii mai, Guvernul anunța că a aprobat un ajutor de stat de circa 37 milioane euro pentru Complexul Energetic Hunedoara. „Ducem cazul Oltchim la Comisie încă din anul 2009, iar CFR Marfă, din mandatul fostului ministru al transporturilor Alexandru Nazare. Eu aș vinde orice companie a statului, le-aș privatiza pe toate pentru că nu am încredere că reușim în mod sustenabil să manageriem bine. Deși dacă, accidental, dăm peste o conducere bună, cu siguranță la următoarea schimbare de ministru sau, cel târziu, la cea de guvern îi dăm jos pe ăia și vom aduce alții. Șansele noastre sunt mici să dăm peste unii buni“, a conchis președintele Consiliului Concu_renței.

 http://www.capital.ro/stergerea