Patrimoniul istoric national între profesionism si amatorism
Bogdan Condurateanu |
/ #732014-02-12 17:28M-am abţinut până acum să comentez ceva apropo de detectorism într-o comunitate care nu vede asemenea activităţi cu ochi buni, opinie la care mă raliez din principiu, dar recenta petiţie online care vizează înlocuirea directorului MNIR are nişte hibe de logică şi unele carenţe legislative absolut remarcabile: 1. la monezile de argint nu văd că ar trebui făcute operaţii de dezoxidare, decât cea de degresare şi care constă în scufundarea acestora într-un lighean de plastic într-o baie de alcool etilic sau acetonă în soluţie, urmată de o clătire care se putea face la fel de bine şi cu furtunul şi de o uscare, la soare sau pe nişte prosoape. Este o activitate care ar lua jumătate de zi maximum, nu zeci de zile aşa cum pretinde autorul petiţiei. Argumentele pe care le aduce în acest sens nu ar rezista în faţa niciunei instanţe. 2. eu puteam ridica acum ceva vreme 130 kg din genuflexiune. Un bărbat normal fără prea mare pregătire fizică poate căra două damigene de vin de 20l câte una în fiecare mână cu riscul unei febre musculare. Un sac de ciment are acum 40 kg, dar înainte avea 50 kg, cineva obişnuit cu munca pe şantier l-ar fi putut căra pe braţe. Nu este o performanţă fizică imposibilă să cari 55 kg, mai ales pentru un bărbat în care pompa adrenalina, aşa cum vrea să lase să se înţeleagă autorul petiţiei. 3. De ce ar fi greşit directorul MNIR că l-a premiat pe descoperitor în opinia autorului? Pentru că bunurile solului şi subsolului sunt ale statului român. Foarte corect. Dar statul român nu ştia de ele, iar descoperitorul i le-a prezentat acestuia – în persoana MNIR - şi conform legii (art. 326, http://www.contabilsef.md/libview.php?l=ro&idc=347&id=2797 ) i se cuvine o recompensă. Nimic ilegal aici. Că recompensa primită de descoperitor a dezechilibrat bugetul MNIR de cercetare, asta înseamnă că bugetul era prea mic în acel moment pentru o descoperire atât de mare, nu că descoperirile nu ar trebuie premiate în principiu. Iar legiuitorul şi managerul român trebuie să aplice legea din România, înaintea interpretării personale a autorului petiţiei a “articolului 10 al convenţiei de la Valleta (1992, paragraful iii)”. Să presupunem prin absurd că toate descoperirile de acest gen ar rămâne nepremiate de autorităţi. Oare ce credeţi că se va întâmpla în acest caz?! Ar fi mai bine? 4. Sunt nenumărate cazurile cunoscute în care comorile arheologice au fost traficate înafara circuitului legal. “Elogiul” pe care îl face directorul MNIR detectoristului este că a ales calea legală de a se bucura de descoperirea sa. Iar textul “Noi ar trebui să învățăm din această lecție și să fim cu un pas înaintea lor, nu cu 100 de pași în urma lor” ar trebui interpretat ca un îndemn public către Guvernanţi de a se aloca de către Ministerul Culturii prin buget mai multe resurse materiale şi de timp arheologilor cu ştate în regulă ca să facă cercetări perieghetice de acest fel, în loc să fie nevoiţi să plătească premii pentru descoperiri făcute neprofesionist!!! 5. Nu se poate aplica legal prezumţia de premeditare la un detectorist care nu se duce la un punct fix, ci bate coclaurii, aşa cum nu se poate aplica unui poliţist de la circulaţie care şi-a descărcat arma din dotare urmărind un vitezoman, doar pentru că în fiecare zi şi-o pune la brâu în toc. 6. Nu ştiu ce probleme administrative sau personale are autorul petiţiei cu şeful instituţiei unde lucrează, dar genul ăsta de “petiţii online” în care s-a specializat în ultima vreme îmi aduc tare mult aminte de procesele şi demascările publice din perioada comunistă. Un fel de linşaj mediatic... În cazul acesta împotriva unui stimat membru al Nobilei Case, un cunoscut numismat a cărui reputaţie este mânjită cu noroi gratuit ... „(lista lucrurilor care îi sunt imputabile este prea lungă pentru a fi menţionată aici)”. Sunt tare comode, pentru că nu implică responsabilitatea unui denunţ penal, la care trebuie să dea o grămadă cu subsemnatul, plus că toate declaraţiile se fac de mână, nu la calculator. Şi aduc o binemeritată atenţie pentru o viitoare carieră politică - sau măcar una administrativă - în domeniul înfierat... unde îi doresc succes, deşi nu îi împărtăşesc apetitul pentru a călca pe cadavre. Cu toate că în cazul acesta are şanse mici de succes pentru că decizia directorului MNIR a fost deja susţinută politic şi public şi de Prim Ministrul României, care l-a premiat şi el pe descoperitor... „în baza unei interpretări abuzive a legii”... 7. Cum se pot efectiv proteja siturile arheologice cunoscute, dacă perimetrele acestora nu sunt publicate într-un format public? Nu cumva asta e cauza pentru “incapacitatea poliţiei teritoriale de a cunoaşte limitele siturilor arheologice, face ca prevederea legală să fie inoperantă”. Asta presupunând că poliţiştii rurali chiar ar avea chef să le facă rondul cheltuind benzină şi timp?! 8. Faptul că un cetăţean al României este cercetat pentru tăinuire de patrimoniu nu îl face VINOVAT de tăinuire de patrimoniu, doar o hotărâre a unei instanţe rămasă definitivă şi irevocabilă poate să îi pună această pată pe cazier. Dar pentru autorul petiţiei este „suficient să suspectăm că condiţiile de descoperire nu sunt corect documentate”. Cacofonia bănuiesc că a fost intenţionată. Ce are totuşi important acestă problematică: 1. Concurenţa neloială între arheologii cu acte în regulă şi detectorişti. Aşazişii “arheologi amatori”. Primii trebuie să parcurgă un proces de autorizare ai unei asemenea cercetări, detectoriştii nu. Aceasta este o hibă a legislaţiei care trebuie remediată!!! 2. Mult mai grav. Săpătura pentru scoaterea la iveală a metalului se face neprofesionist scoţând obiectele din context şi răvăşind straturile. Pentru un arheolog asta este un dezastru. Şi dacă pentru fiecare obiect de metal se răscolesc zeci de gropi, atunci asta este de-a dreptul cumplit. Lucrul acesta TREBUIE remediat legislativ, într-o măsura în care arheologii să fie singurii abilitaţi să facă săpături îndiferent la ce sit, cunoscut sau necunoscut, iar detectoriştii doar să puncteze în direcţia corectă unde au găsit un semnal puternic şi să existe şi un mecanism de cointeresare. 3. Dintre toate asociaţiile arheologice din România constituiţi un grup şi faceţi o propunere legislativă de interdicţie a detectoarelor de metal înafara utilizării profesionale de către profesionişti autorizaţi din domenii, dacă asta credeţi că e soluţia. Aşa cum s-au interzis dronele cu camere video înafara circuitului utilizatorilor profesionişti, se pot interzice prin HG şi detectoarele de metal înafara anumitor profesii. Este ceva de muncă să se întocmească un draft legislativ, dar este mult mai onorabil şi mai productiv decât semnarea unui denunţ cu mari şanse de a fi considerat calomnios... 4. Aş sugera în acest caz să puneţi în aceeaşi propunere legislativă şi obligativitatea publicării perimetrelor arheologice ale siturilor LMI şi ale celor non-LMI. Aşa cum face ANRM când alocă un perimetru pentru explorare-exploatare, dau o listă de coordonate în stereo70 pe care directorul ANRM o publică în Monitorul Oficial al României. În felul acesta nu vor mai exista suspiciuni vreodată despre ce s-a găsit şi unde! |
|
Reclamă petiție
Promovați aici
CEREM DEMITEREA LUI VASILE BANESCU
CEREM SCHIMBAREA DIN FUNCTIA DE PURTATOR DE CUVANT AL PATRIARHIEI A DLUI ( TOV.) VASILE BANESCU, din urmatoarele considerente: 1. A dovedit deseori ca are lacune mari in materie de teologie,necunoscand nici Sfanta Scriptura, nici Sf Traditie, nici Predania, nici scrierile sfintilor. Dl Banescu si-a exprimat parerile proprii, in probleme teologice si nu numai, de importanta vitala, dar intr-o directie si maniera total eronate. In timpul pandemiei, cand autoritatile au incercat sa impuna reguli...
Reclamă petiție
Promovați aici
SUNT FEMEIE ȘI AM DEMNITATE, SUSȚIN DIANA GUDIMA!
Cu mare păcat, Diana nu are posibilitatea de a-și cuprinde fetele și de fi cu ele, fetele sunt cu tatăl lor, inconștient, ocupă o poziție contra mamei, abdicatele' sunt protejate de un agresor familiar, dar pe de altă parte sunt postate public, vizate, nu frecventează școala, și au devenit subiect de discuție pentru o țară întreagă. E clar că acelei femei nu îi pasă de viitorul fetelor, se folosește de naivitatea lor pentru a se răzbuna. Copii sunt buni, cu o vorbă dulce și câteva bomboane îi ma...
Reclamă petiție
Promovați aici
Susține ridicarea limitelor plăților în numerar! Cu o semnătură revenim la normalitate!
Cu o semnătură și câteva secunde, poți susține și tu demersul deputaților Adrian Cozma și Robert Sighiartău, membri ai grupului PNL pentru ridicarea limitelor la plățile în numerar. Deputații PNL sunt inițiatorii unei propuneri legislative care va corecta legea adoptată prin angajarea răspunderii guvernului Ciolacu, care a modificat limitele la plățile în numerar. Considerăm că este necesar să revenim la normalitate, întrucât limitarea la 1.000 de lei a plăților în numerar nu va ajuta în lupta...
Reclamă petiție
Promovați aici
Promovați petiția "Patrimoniul istoric national între profesionism si amatorism" pe această listăCerem ca Ambasada României din Israel să fi mutată de la Tel Aviv la Ierusalim
Cerem ca Ambasada României din Israel să fie mutată de la Tel Aviv la Ierusalim. Dacă și tu ești deacord cu noi, semnează și tu acest demers. Noi vom aduce în atenția publicului român și politicienilor dorința noastră. Capitala Statului Israel a fost transferată de la Tel Aviv la Ierusalim în 1950, iar în 1980 Parlamentul israelian a adoptat o lege prin care Ierusalimul a fost proclamat "capitala unită şi veşnică" a ţării. O rezoluţie a ONU a calificat această lege drept "nulă şi neavenită". Tra...
Doriți să schimbați ceva?
Schimbarea nu se întâmplă dacă tăceți. Autorul acestei petiții a luat atitudine și a acționat. Veți face la fel? Porniți o mișcare socială creând o petiție.
Creeați propria dumneavoastră petițieAlte petiții care v-ar putea interesa
Dreptate pentru Ioana Săndulescu
599 Creat: 2024-05-04
Etnicii români spun un NU hotărât modificărilor abuzive la Legea cetățeniei române nr.21/1991
5534 Creat: 2024-03-04
Luati cu doua maini! Ce primim in schimbul taxelor noastre?
1009 Creat: 2024-04-23
Recunoașterea noțiunii de ”femicid” în legislația Republicii Moldova
179 Creat: 2024-04-30
Respingem semnarea Tratatului Pandemic și solicităm ieșirea României din Organizația Mondială a Sănătății!
1646 Creat: 2024-03-03
Fără mașini în Grădina Botanică Iași !
5030 Creat: 2021-04-11
SUSTIN TRECEREA OREI DE NASTERE PE CERTIFICATUL DE NASTERE
4389 Creat: 2023-12-09
Salvarea bazei sportive NOUA Brasov
55 Creat: 2024-05-05
Voci Unite, Acțiuni Hotărâte: Petiție pentru Soluționarea Rapidă a Crizei Locuitorilor Evacuați din Slănic Prahova și pentru Rezolvarea de Urgență a Problemelor Apărute în Străzile 23 August și Floril
54 Creat: 2024-05-01
Restricționarea traficului de mărfuri pe drumul național 42 între Berettyóújfalu și Ártánd
171 Creat: 2024-04-11
SUNT FEMEIE ȘI AM DEMNITATE, SUSȚIN DIANA GUDIMA!
1251 Creat: 2024-04-16
STOP MIROSULUI INSUPORTABIL DIN COMUNA BRADU
34 Creat: 2024-04-30
“ Legământ pentru Pământ”-Adoptarea Autobuzelor Electrice în orașul Copșa Mică
31 Creat: 2024-05-06
Acționez pentru viitor! - Creșterea vitezei autovehiculelor pentru traversarea orașului Copșa Mică în vederea reducerii poluării și a poluării fonice
28 Creat: 2024-05-07
Lipsa medicamentelor esentiale din Romania
3017 Creat: 2022-12-06
Petiție pentru un Amendament: actualizarea soldelor de grad pentru militarii rezerviști
332 Creat: 2024-04-14
Cerem retragerea Romaniei din Organizatia Mondiala a Sanatatii!
4561 Creat: 2023-03-14
RECUNOAȘTEREA SCAUNULUI ÎMPIEDICAT AL LUI BENEDICT AL XVI-LEA ȘI CONVOCAREA CONCLAVULUI
15423 Creat: 2023-10-23
3 caței abandonați din mașină
19 Creat: 2024-05-06
STOP AGLOMERAȚIE ZONA PLATOU-TARG SĂPTĂMÂNAL, BRADU
51 Creat: 2024-04-28
Petitieonline.com
Punem la dispoziția dvs. găzduirea gratis a petițiile online. Aveți posibilitatea să publicați petiții online la un nivel profesional folosind serviciile noastre dedicate. Petițiile noastre se regăsesc în mass media în fiecare zi. Publicarea petițiilor prin intermediul serviciilor noastre oferă impact și vizibilitate către publicul larg cât și către persoane ce au putere de decizie