Revizuire barem proba romana EN 2012, sesiunea 25 iunie 2012


Musafir

/ #5215

2012-06-26 22:21

Multumesc din suflet doamnei Marina Radulescu Sala, de la Institutul de lingvistica, pentru ca a incercat sa faca ordine in aceasta multitudine de opinii. Apreciez enorm gestul dansei si ii recunosc, ca om de specialitate, valoarea analizei.
Pacat ca Ministrul Educatiei a fost un las in aceasta chestiune. I se vedea tensiunea pe chip, atunci cand a fost nevoit sa afirme un neadevar. La conferinta de presa a afirmat, cu nod in gat, ca nu se pot schimba regulile jocului in timpul jocului. Pentru mine, un semn ca a fost supus unor presiuni uriase din partea acelora, care au gresit (din Minister). Acestia ar trebui insa sanctionati pentru incompetenta lor.
Pentru specialisti: Proba sintactica nu este contragerea. Nici abstractizarea pronominala (anaforizarea) nu este o solutie, pentru ca nu poti deosebi termenii intr-o ecuatie de tipul x este y, unde x si y sunt de natura abstracta, semantic opaci.
Proba sintactica adecvata ar fi fost dezvoltarea grupului nominal din dreapta, transformarea lui intr-o propozitie subordonata, deci obtinerea unei structuri rare, cu actualizare propozitionala in ambele pozitii de nominativ.
Ar fi rezultat structura Ceea ce ma jeneaza este ca rasfoitul este dificil. Care arata evident ca propozitia din dreapta este subiectiva, iar prima predicativa. Este o structura de tip pseudo-cleft, ca in engl. What bothers me is that you don't read it correctly, in germana Was mich stört ist, dass du es nicht verstehst (nu sunt, bineinteles, semantic echivalente cu exemplul nostru), structura care nu are alta functie decat de scoatere in evidenta a subiectului/subiectivei, deci numai in plan informational.
Este o rusine ca a scapat o astfel de propozitie dificila printre cerintele testului de evaluare. Pentru ca nu se studiaza forme atipice de subiective la clasa a VIIIa.
Felicit din toata inima copiii inteligenti si ii rog sa nu se lase descurajati. Nu este vina lor. Baiatul meu imi spune deja ca Romania este o tara care isi merita soarta, sa fie parasita de tineri, care aleg sa munceasca in alta parte. Sa auzi asemenea concluzii amare din partea unui copil de 14 ani, dezamagit de autoritate/de catre autoritati, ar trebui sa ingrijoreze orice parinte si orice guvernant.
Si mai rau este faptul ca subiectul aceasta nu avea variante de grade diferite de dificultate. Tot sau nimic, insemnand ori esti cu noi, ori nu esti. O greseala didactica majora. La niciun examen nu se scad 60 de sutimi dintr-un foc. Este inechitabil."
Ruxandra Cosma,
profesor, parinte