Revizuire barem proba romana EN 2012, sesiunea 25 iunie 2012


Musafir

/ #2761

2012-06-26 12:19

Este inexact sa califici aceasta chestiune ca fiind "interpretabila". De fapt este vorba despre diferenta pe care atat elevii cat si profesorii de specialitate bine pregatiti trebuie sa o faca intre ceea ce subordonata respectiva pare a fi (o subiectiva) si ceea ce aceasta este de fapt (o predicativa). Cu alte cuvinte, avem de a face cu o falsa "dilema". Lucrurile sunt clare, iar etapele demonstratiei sunt urmatoarele:
1. Se delimiteaza propozitiile:
Ceea ce ma jeneaza/este dificultatea rasfoirii.
2. Se determina regenta, care are, intr-adevar, o topica neobisnuuta in limba romana; redand-o cu topica obisnuita, regenta determinata devine:
Dificultatea rasfoirii este...
cu subiectul "dificultatea"
3. Din etapele demonstratiei de pana acum reiese faptul ca in regenta avem de a face cu un predicat nominal, iar acesta are nevoie de un nume predicativ, care se afla dezvoltat in propozitia subordonata.
4. Etapele de pana acum ne-au adus la propozitia subordonata, care, prin contragere, este un adjectiv provenit din verb la participiu:
Ceea ce ma jeneaza = jenant
Numele predicativ, adica ceea ce lipsea din structura predicatului nominal, este exprimat prin acest adjectiv provenit din verb la participiu.

Note:
1. Orice enunut poate fi dezvoltat sau comprimat
a). Enuntul dezvoltat de la care s-a pornit este:
Ceea ce ma jeneaza este dificultatea rasfoitului.
b) Comprimat, acel enunt este:
Dificultatea rasfoitului este jenanta.
Prin contragerea intregii subordonate si comprimarea ei se ajunge la raspunsul corect in cazul de fata: subordonata in cauza este, dincolo de orice dubiu, o predicativa.

2. A considera subordonata subiectiva ar insemna a devia cu totul sensul enuntului, care nu ar mai avea nimic de a face cu fraza de la care s-a pornit. Contras si comprimat, cum ar suna acel enunt?
Jena este dificultatea rasfoirii.
Ne intrebam cum poate fi considerata corecta aceasta varianta de raspuns din moment ce ea este de fapt falsa? Totusi, avand in vedere "capcana" acestui punct, in sensul ca intr-adevar topica este derutanta si intregul proces de determinare a subordonatei poate depasi nivelul mediu de pregatire a elevilor de clasa a VIII-a, se poate face si aceasta concesie de a considera varianta c (subiectiva) ca fiind corecta.

3. Precizez ca varianta corecta este b (predicativa)

4. Propun ca, incepand cu anul viitor, conceperea subiectelor si a baremului sa le fie incredintate unor comisii cu adevarat competente, care sa tina cont de principii corecte si viabile de testare. Ambiguitatile si echivocurile pericliteaza un examen de asemenea anvergura si cu o asemenea miza.