Respectaţi Legea Educaţiei Naţionale la UMF Tg. Mureş!

Optimist

/ #1769 Re: Intregiri

2012-05-14 02:04

#1760: alex - Intregiri

Dumneata nu te plictisesti sa scrii idiotisme?

1. Scaunul "Trei Scaune" era un scaun secuiesc care s-a format în secolul al XVII-lea prin contopirea scaunelor Kézdi / Chizd, Sepsi (cu scaunul filial Miklósvár / Miclaus) și Orbai. Tocmai de aceea s-a numit Trei Scaune.

Denumirea "Tinutul Secuiesc" (Terra Siculorum) s-a referit initial la toate cele 7 scaune secuiesti (Mures, Ciuc, Odorhei, Chizd, Sepsi, Orbai si Aries), adica la toate teritoriile locuite de secui (in fruntea carora statea contele secuiesc), iar mai tarziu doar la cele 6 invecinate.
Sub denumirea "Terra Siculorum" erau amintite deci scaunele Mures, Ciuc, Odorhei si Trei Scaune.

Acest teritoriu era asimilat in sistemul administrativ maghiar (bazat pe comitete) doar in 1867, impreuna cu Pamantul Craiesc (Fundus Regius), alcatuita din scaunele sasesti.

 

Termenul "Tinutul secuiesc" insa era folosit si de dupa 1867 pt. denumirea acestei regiuni (mai ales ca regiune istorica si/sau etnografica).
Folosirea acestui termen nu este in sine nici un lucru iredentist si nici revizionist (si nici macar nationalist) - asta fiind folosit in mai multe stiinte (de ex: etnografia, istoria, etc.).

 

2. Eu nu cred ca romanii de pe teritoriul regiunii istorico-etnografice "Tinutul Secuiesc" (adica Harghita Covasna si zona centrala a Judetului Mures) ar fi discriminati - timp ce in fiecare sat secuiesc se construiesc biserici ortodoxe chiar pt. 2-3 ortodocsi (politistul, sotia si copilul lor), sunt reprezentati in politica - si in plus (in mod ciudat) au avut prefect roman, indiferent ca cine era la putere (toate guvernele au trimis prefect toman in judetele secuiesti), in fiecare localitate unde traiesc romani sunt scoli sau clase romanesti, in zonele unde sunt majoritari (ex. Intorsura Buzaului) au si primar si tot.

Sincer, nu inteleg, ce fel de discriminare este acolo impotriva romanilor. Si sper ca pe faptul ca in viata de zi cu zi se vorbeste ungureste pe strada (in localitati unde maghiarii sunt in 70, 80 sai chiar peste 90%) nu-l priviti ca un gest de discriminare...

Se poate ca sunt niste cazuri unice, dar discriminare institutionalizata nu cred ca ar exista.

 

3. Intr-adevar sunt niste sentimente negative inpotriva romanilor in unele localitati secuiesti (mai ales in cele mai izolate). De asta insa nu secuii sunt de vina - sa nu uitati!

Relatiile intre secuii si romanii erau chiar foarte bune in unele perioade istorice. Si nu trebuie sa luam exemple doar din perioade indepartate (de exemplu cand secuii l-au sprijinit pe Mihai Viteazul inpotriva principelui Transilvaniei sau pe Stefan cel Mare impotriva lui Matei Corvin, etc.), dar si din secolul XX. Sa nu uitam ca secuii erau singurul grup maghiar din Transilvania care a participat la Marea Adunare Nationala de la Alba Iulia si in schimbul unor promisiuni (nerascumparate niciodata) au jurat loialitate statului roman.

Schimbarea sentimentelor secuilor s-a produs inca in perioada interbelica aceasta schimbare s-a accentuat dupa al doilea razboi mondial si mai ales in perioada ceausista.

Faptul ca secuiul de rand (mai ales cel de la tara) nu are o parere foarte buna despre romani are cauzele lui istorice (destul de recente de altfel).
In timpul romanizarii ceausiste singurii romani pe care le cunosteau in aceste sate si orase mici erau militistul, sefii de partid, securistii si popa acestora (alte ortodocsi neexistand decat cele comunisti si atei - care in mod ciudat totusi au avut nevoie de o biserica cat de mare se poate).
Taranul din secuime nu cunostea alte romani decat cele trimise acolo de sistemul dictator - tocmai pt. terorizarea si deznationalizarea locuitorilor. Pai cum in dracu sa nu aiba parere proasta despre romani timp ce nu le cunostea decat ramani securisti, slujitori de partid si pe tiranii locali trimisi acolo din Bucuresti. Asta e adevarul, indiferent daca ne place sau nu.

Din pacate ei nu aveau norocul sa le cunosc pe intelectuali adevarati, umanisti si romani de mare valoare. Romanii pe care le-au cunoscut faceau parte din acel strat de care au suferit de altfel toti cetatenii, indiferent de nationalitate (numai ca cei din secuime nu le-au cunoscut alti romani decat pe ei).

In localitatii mai populate situatia era alta: sentimentele negative proveneau dintr-un sentiment de autoaparare, un fel de protest inpotriva colonizarii sistematice, impotriva modificarii artificiale a compoziţiei etnice al acestor orase. Aici cazul era tocmai opusul celui de la tara: locuitorii (autohtoni) nu aveau nimic personal cu vecinul roman - insa nu le-a placut bineinteles faptul colonizarii (vezi: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/27/Assimilation_of_Hungarians_in_Marosvasarhely.jpg).

Iar daca-l privim pe acest lucru intr-un context istoric mai larg, putem sa mai vorbim si despre acele promisiuni nerascumparate.

Si acestea sunt nenumerate: de la promisiunile Marii Adunari (ex: "Fiecare popor se va instrui, administra și judeca în limba sa proprie prin indivizi din sânul său și fiecare popor va primi drept de reprezentare în corpurile legiuitoare și la guvernarea țării în proporție cu numărul indivizilor ce-l alcătuiesc.") pana la Legea Educatiei Nationale despre care vorbim aici.

Secuii au avut niste experiente foarte proaste in ultimii 80 de ani (adevarul e ca v-ati batut joc de ei). Le-ati promis un lucru, ti facut cu totul si cu totul altceva. Ati acordat drepturi pe care ori nu le-ati respectat ori le-ati si luat mai tarziu. Le-ati promis tot feluri de autonomii, cand teritoriala, cand culturala - si astazi nu o au pe nici-una.

Odata ati constituit o autonomie teritoriala maghiara, apoi ati luat-o, dupa 1990 ati interzis orice autonomie teritoriala, dar in schimb ati prois cea culturala (Unde e?)

Le-ati facut universitati pe care le-ati romanizat mai tarziu in mod sistematic, guvernele voastre au votat tot feluri de legi pe care ori nu le-a respectat nimeni ori s-au si desfiintat mai tarziu.

Ceausescu a ajuns chiar la numerus clausus si la colonizare, a desfiintat o multime de institutii minoritare, le-a discriminat pe minoritari cu orice prilej.

Ceea ce s-a intamplat aici in ultimii 80 de ani nu e altceva decat un joc pervers si imbecil cu promisiunile si minciunile.

De ce va mirati atunci ca relatiile intre secui si romani (relatii care erau chiar foarte bune in istorie) s-au inrautatit pana la sfarsitul secolului XX. ?
Daca aruncati o privire la istoria politicii romanesti in privinta minoritatilor o sa intelegeti ca aceasta schimbare nu era nici brusca si nici intamplatoare.