Salvati OLTCHIM si ARPECHIM!


Musafir

/ #36014 Seful Consiliului Concurentei: Exista ajutoare de stat nedeclarate - unii platesc la ANAF, altii nu!

2015-04-07 06:51

Seful Consiliului Concurentei: Exista ajutoare de stat nedeclarate - unii platesc la ANAF, altii nu

Luni, 06 Aprilie 2015, ora 20:02

 

Sursa:Ziare.com

Problema Romaniei e ca exista ajutoare de stat nedeclarate, iar Comisia Europeana investigheaza cateva cazuri de acest gen, a declarat Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei.

"Cand vorbim de ajutoare de stat (...), unde se dau bani? Pe o serie de scheme care tin de fondurile europene care, evident, prin definitie, au acordul Comisiei. Pe zona asta este deja o strategie care putem spune ca e convenita cu Comisia. Separat de fondurile europene, noi nu dam mare lucru - imensa majoritate a ajutoarelor de stat oficiale sunt pe regenerabile, pe sprijinirea acestui sector, pe o legislatie pe care o tot modificam, pe care o discutam tot timpul cu Comisia. Statul roman nu da prea multe ajutoare.

Problema noastra este ca avem ajutoare nedeclarate, implicite, de genul, nu colectam, lasam firme de stat cu datorii mari la buget. Nimeni nu spune ca e un ajutor de stat dar, de facto, cam asta e din moment ce unii trebuie sa plateasca datoriile la ANAF si altii nu si le platesc. Cazurile pe care le avem acum in lucru cu Comisia sunt de genul asta", a explicat Bogdan Chiritoiu, intr-un interviu acordat CursDeGuvernare.

El a spus ca UE investigheaza cinci companii care au beneficiat de astfel de ajutoare: Oltchim, CFR Marfa, CFR Calatori, Complexul Energetic Oltenia si Complexul Energetic Hunedoara.

"Oltchim e un caz vechi, unde am promis de nu stiu cate ori ca privatizam si avem angajamente neonorate. Aparent, s-au facut progrese, pe care le discutam acum, tocmai am trimis planul de restructurare la Oltchim intocmit de Asociatia creditorilor. Repet, par sa fie ceva progrese acolo - s-a redus numarul de personal, au crescut productia, au crescut vanzarile", a mentionat seful Concurentei.

O situatie similara e si la CFR Marfa, unde au existat promisiuni de privatizare, care nu s-au concretizat. In cazul acestei companii, Guvernul a dat o masura de stergere a datoriilor, apoi s-a facut conversia datoriilor in actiuni.

De ce nu se finalizeaza privatizarea CFR Marfa - Explicatia Consiliului Concurentei

Pe de alta parte, in cazul CFR Calatori exista o discutie in prezent daca trebuie restructurata, daca poate fi eficientizata sau daca, pur si simplu, statul trebuie sa ii creasca subventia. "Acum, la nivel european, transportul de calatori este subventionat, dar trebuie discutat care e nivelul rezonabil al subventiei si cum poate fi imbunatatita activitatea companiei", a spus Chiritoiu.

Pe zona de energie, probleme exista la cele doua complexe pe carbune.

"Hunedoara are nevoie urgenta de bani, asta inseamna urmatoarele doua saptamani, ca sa achite certificatele de emisie, in esenta dreptul de a polua. Trebuie platit luna aceasta, altfel risca penalitati foarte mari. Suntem in discutii cu CE sa ne accepte sa acordam un ajutor de urgenta din partea statului, urmand ca in urmatoarele 6 luni ei sa vina cu un plan de restructurare, sa vedem cum poate sa se eficientizeze ca sa nu mai ajunga in situatia asta penibila, cand s-au trezit cu o luna inainte ca nu au bani sa cumperi certificatele de emisie de CO2.

Este monitorizat si CE Oltenia, ei sustin ca au bani sa cumpere aceste certificate, dar sunt discutii si la ei pentru un ajutor de urgenta. Ramane de vazut ce va face statul cu Oltenia, daca trebuie restructurat sau nu", a incheiat Chiritoiu.