Demisia premierului Victor Ponta cerută de mediul academic

Vilceanu

/ #2797 Re: semnati si petitia urmatoare

2013-09-17 15:52

#2777: - semnati si petitia urmatoare 

 

Infractorul Dinischiotu? Cum fura Dinischiotu? Corpul de control al Ministerului Economiei a depistat schema de devalizare a Romaero SA şi a propus recuperarea prejudiciului şi demiterea vinovaţilor, însă raportul întocmit a rămas „uitat“ într-un sertar din minister. „Adevărul“ a obţinut raportul Corpului de control şi a aflat cum a funcţionat schema. Romaero SA nu mai construieşte de mult avioane, dar reuşeşte cu greu să supravieţuiască, pe o piaţă tot mai concurenţială, prestând servicii de reparaţii, întreţinere şi mentenanţă pentru câteva tipuri de avioane, aparţinând fie ministerelor româneşti, fie operatorilor privaţi din România sau din străinătate. Partea agentului: 10% În acest tip de afacere, se lucrează frecvent cu agenţi. Aceştia sunt nişte intermediari, care aduc comenzi pentru companie şi îşi reţin un comision de 10-12 la sută din comandă. Uzanţa e ca firma de avioane să încheie un contract-cadru cu agentul, urmat de contracte distincte pentru fiecare comandă atrasă, în care sunt trecute detaliile fiecărei tranzacţii – inclusiv comisionul agentului. Pe 22 octombrie 2009, Romaero SA a încheiat un contract-cadru de agent cu firma Aero Care SRL Bucureşti. Din partea Romaero a semnat cel care era atunci director general, Constantin Dinischiotu, iar din partea Aero Care SRL a semnat patronul şi directorul firmei, Cristian Mihalache, care la rândul său a fost director în Romaero SA până pe la începutul anilor ’90. Şase luni mai târziu, în mai 2010, Aero Care SRL a adus o comandă de revizii programate pentru patru avioane: două Boeinguri 737-300 aparţinând firmei americane AerSale Inc. şi câte un aparat McDonnell-Douglas 83 din partea firmelor Bay Aeroservices Inc. şi Phoenix Aircraft Ltd. Cele două avioane Boeing 737-300 se aflau în acel moment la Praga. Contractul dintre Romaero SA şi Aero care SRL avea două părţi. Prima se referă la punerea avioanelor în stare de zbor la Praga şi aducerea lor la Bucureşti, pentru suma de 92.000 de dolari pentru fiecare avion, iar a doua la efectuarea propriu-zisă a reviziilor, contra unei sume de 427.000 de dolari pe avion. Comisionul agentului era fixat de 10 la sută. Bani mai mulţi, comision mai mare O săptămână mai târziu, agentul Aero Care SRL vine cu o veste bună: pentru aducerea avioanelor de la Praga a obţinut un preţ mai bun, de 110.000 de dolari pe avion, iar pentru revizii un preţ aproape dublu: 800.000 de dolari. Evident, agentul a cerut – şi a şi obţinut – renegocierea comisionului, lucru care s-a făcut prin amendamente la contract. Pentru aducerea avioanelor, agentul urma să primească 10 la sută din preţul iniţial şi integral suma suplimentară obţinută. În cazul reviziilor, comisionul urma să fie 10 la sută din valoarea iniţială, iar din suplimentul de bani, agentul urma să-şi reţină 35 la sută, iar Romaero urma să rămână cu 65 la sută. Ulterior, s-a revenit cu un nou amendament asupra acestei împărţeli şi a rămas ca agentul şi Romaero să-şi împartă pe jumătate suma suplimentară, câte 50% pentru fiecare. Aparent, înţelegerea era în regulă. Indiferent cum s-ar fi împărţit suplimentul de bani, Romaero SA oricum ar fi cîştigat mai mult decât era stabilit în înţelegerea iniţială, iar agentul şi-ar fi meritat suplimentul de bani pentru că a obţinut un preţ mai bun. Şi totuşi, Corpul de control al Minsterului Economiei a constatat, în mai 2011, că amendamentele prejudiciază societatea şi a dispus analizarea deciziilor manageriale şi demiterea celor care au semnat amendamentele. „Adevărul“ l-a contactat pe unul dintre membrii echipei de control, spre a afla în ce constau de fapt neregulile, însă acesta a refuzat să vorbească, îndrumându-ne la biroul de presă al ministerului. Potrivit acestuia, reviziile programate ale avioanelor sunt de mai multe categorii, în funcţie de numărul de ore de zbor pe care le au la activ. Cele de tip A sau B se fac la începutul duratei de viaţă şi sunt mai puţin complicate, iar cele de tip C sau D se fac pe măsură de aparatul îmbătrâneşte şi are nevoie de intervenţii mai ample. Potrivit documentelor pe care le deţinem, reviziile care urmau să fie făcute la cele două avioane Boeing erau de tip C. „La un asemenea aparat, o revizie de tip C nu are cum să fie doar 427.000 de dolari, categoric se duce până spre 700.000 de dolari, ne-a declarat expertul consultat de noi. Aici se pare că au subevaluat intenţionat oferta iniţială, ca să aibă apoi motiv să mărească artificial comisionul. Probabil că americanii nici n-au ştiut de prima ofertă, altminteri nu văd de ce ar fi acceptat o mărire de preţ atât de mare. Ei probabil au aflat doar de oferta finală, de 800.000 de dolari, care e normală pentru o revizie de tip C“. Rezultatul final a fost că agentul Aero Care SRL a încasat un comision de 24 la sută, adică de aproape 200.000 de dolari per avion, faţă de 80.000 de dolari cât i s-ar fi cuvenit. Consecinţa directă a fost aceea că Romaero SA nu a încasat toţi banii ce i s-ar fi cuvenit, sursa noastră apreciind că nu e deloc exclus să fi ieşit în pierdere în urma acestei afaceri. Ministerul Economiei, în silenzio stampa Am încercat să obţinem confirmări ale informaţiilor primite de la expert de la biroul de presă al Ministerului Economiei. Am solicitat aprobare oficială de a discuta cu unul dintre membrii echipei de control şi am întrebat care au fost urmările măsurilor şi sancţiunilor propuse de Corpul de control. Biroul de presă a tăcut vreme de 10 zile, răstimpul impus de lege pentru formularea unui răspuns, iar la insistenţa noastră ne-a comunicat: „Solicitarea dumneavoastră se află în lucru la direcţia de specialitate din cadrul ministerului. În acest interval, am făcut reveniri către colegii noştri şi, de îndată ce vom avea toate informaţiile, vi le vom transmite“. La o lună de la solicitare, informaţiile tot n-au venit.