Salvati OLTCHIM si ARPECHIM!

Vineri, 12 august 2016, conducerea societăţii Oltchim SA Râmnicu Vâlcea a dat publicităţii rezultate

/ #48032 Re: SC OLTCHIM SA SI-A MAJORAT INCASARILE LA 86 DE MILIOANE DE EURO SI PROFITUL LA 5,2 MILIOANE DE

2016-08-16 09:03

#48031: Vineri, 12 august 2016, conducerea societăţii Oltchim SA Râmnicu Vâlcea a dat publicităţii rezultate - SC OLTCHIM SA SI-A MAJORAT INCASARILE LA 86 DE MILIOANE DE EURO SI PROFITUL LA 5,2 MILIOANE DE EURO 

 

Potrivit procedurilor publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, din 5 august 2016, Comisia Europeană a invitat ţara noastră să prezinte observaţii în investigaţia privind anularea datoriilor SC Oltchim SA. Comisia Europeană a lansat, în aprilie, o investigaţie privind un posibil ajutor de stat pentru SC Oltchim SA, având în vedere trei măsuri de sprijin luate de România în favoarea combinatului chimic vâlcean. În prezent, Comisia Europeană apreciază că măsurile respective pot constitui ajutoare de stat pentru SC Oltchim SA, deoarece este posibil ca furnizorii publici şi creditorii să fi acţionat într-un mod diferit faţă de un operator economic privat în economia de piaţă, aflat într-o situaţie similară. „Aceasta este opinia preliminară a Comisiei, potrivit căreia toate măsurile de mai sus pot fi considerate ajutor de salvare şi restructurare. În absenţa notificării unui plan de restructurare către Comisie, aceste măsuri nu pot fi considerate compatibile cu orientările privind ajutoarele de stat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor nefinanciare aflate în dificultate. În plus, în acest stadiu, Comisia consideră că procesul de vânzare, astfel cum figurează în planul de reorganizare aprobat va conduce la o continuitate economică între SC Oltchim SA şi un posibil cumpărător al SC Oltchim SPV SRL. Achiziţia se va realiza prin cumpărarea de acţiuni ale întregii întreprinderi, mai degrabă decât de active individuale, ceea ce este deja un indiciu clar de continuitate economică. În plus, planul include o serie de alte condiţii care indică o continuitate economică, în special transferul tuturor angajaţilor, al mărcii, al contractelor şi furnizorilor existenţi, precum şi al autorizaţiilor de mediu. În conformitate cu articolul 14 din Regulamentul CE nr. 659/1999, orice tip de ajutor ilegal poate fi recuperat de la beneficiar. SC Oltchim SA este una dintre cele mai mari societăţi petrochimice din România şi din sud-estul Europei şi statul român şi-a păstrat un pachet de control de 54,8% în cadrul societăţii. În martie 2012, Comisia a adoptat o decizie (SA. 29041 Măsuri de sprijin în favoarea SC Oltchim SA) prin care constată că o conversie a creanţelor deţinute de Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS) din România în acţiuni nu reprezenta ajutor, având în vedere imediata intenţie de privatizare a SC Oltchim SA. Cu toate acestea, România nu a realizat conversia creanţelor în acţiuni, iar privatizarea a eşuat în septembrie 2012. La 30 ianuarie 2013, SC Oltchim SA a intrat în insolvenţă şi a depus o cerere de reorganizare judiciară în scopul de a-şi achita datoriile prin intermediul unui plan de reorganizare. Planul de reorganizare a fost aprobat în martie 2015 de creditorii SC Oltchim SA şi a condus la crearea unei noi entităţi (SC Oltchim SPV SRL), care a preluat partea funcţională a SC Oltchim SA, pentru a asigura continuitatea activităţii. SC Oltchim SPV SRL este o societate fără datorii, 100% deţinută de SC Oltchim SA şi creată special pentru a putea fi vândută unui investitor. Preţul care se va obţine din vânzarea SC Oltchim SPV SRL va fi folosit pentru a plăti creditorii SC Oltchim SA, care au acceptat scutiri totale sau semnificative de la plata unor datorii, întrucât preţul de vânzare preconizat nu va fi suficient pentru a acoperi întreaga datorie”, se arată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene din 5 august 2016.
 
CE a constatat că AAAS nu a cerut o lichidare imediată a SC Oltchim SA
 
Referitor la neexecutarea creanţelor şi acumularea de noi datorii ale SC Oltchim SA faţă de AAAS, începând cu luna septembrie 2012, Comisia detaliază: „În pofida angajamentului ferm din 2012 faţă de Comisie, autorităţile române nu au convertit în acţiuni datoria acumulată faţă de AAAS (1,049 miliarde de lei) şi nu au privatizat societatea. În schimb, SC Oltchim SA şi-a continuat activitatea şi a acumulat şi mai multe datorii publice, inclusiv faţă de AAAS (datoria faţă de AAAS a crescut la 1,2 miliarde de lei). AAAS nu şi-a revendicat creanţele faţă de SC Oltchim SA după eşuarea privatizării, în septembrie 2012. AAAS nu a solicitat rambursarea creanţelor sale printr-o lichidare imediată a SC Oltchim SA ci a aşteptat, în schimb, realizarea conversiei datoriei în acţiuni, chiar dacă procesul de privatizare a SC Oltchim SA a eşuat din nou. AAAS a fost de acord cu anularea a 216 milioane de euro din creanţele sale asupra Oltchim în vederea viitoarei recuperări (nesigure) a sumei de 47 de milioane de euro. Salrom a fost de acord cu anularea a 4,2 milioane de euro din creanţă, CET Govora a fost de acord cu anularea a 21,1 milioane de euro din creanţă, Administraţia Naţională Apele Române a fost de acord cu anularea a 2,2 milioane de euro din creanţă şi Electrica a fost de acord cu anularea a 112 milioane de euro din creanţă. În schimb, întreprinderile de stat respective aşteaptă următoarea acoperire a creanţelor în cazul în care privatizarea reuşeşte: 2,5 milioane de euro pentru Salrom, 8,9 milioane de euro pentru CET Govora, 900.000 de euro pentru Administraţia Naţională Apele Române şi 32 de milioane de euro pentru Electrica. CET Govora a semnat cu SC Oltchim SA un nou contract de furnizare a energiei electrice la 15 septembrie 2012, ulterior acceptând să livreze un volum mai mare de energie electrică, iniţial de la 25 octombrie 2012, apoi de la 12 noiembrie 2012 şi să furnizeze în continuare energie electrică, de la 1 ianuarie 2013. Aceste modificări ale relaţiei contractuale cu SC Oltchim SA par să fi fost luate în considerare în punerea în aplicare a 30 de hotărâri luate de Consiliul Judeţean Vâlcea pentru a se asigura aprovizionarea cu energie electrică a SC Oltchim SA. Salrom a acceptat amânarea plăţilor pentru livrările sale şi, prin urmare, a acceptat creşterea în continuare a datoriilor pe care SC Oltchim SA le avea faţă de ea. Autorităţile române susţin că, după privatizarea eşuată din 2012, la 31 octombrie 2012 AAAS a trimis o scrisoare către SC Oltchim SA pentru a analiza opţiunile de recuperare a creanţelor, însă a primit răspunsuri neconcludente. Ulterior, AAAS a analizat opţiunile disponibile pentru recuperarea creanţelor şi a ajuns la concluzia că ar obţine o sumă foarte mică în cadrul procesului de lichidare. Având în vedere situaţia financiară dificilă a SC Oltchim SA şi faptul că majoritatea datoriilor SC Oltchim SA faţă de AAAS nu au fost garantate, AAAS a apreciat că cea mai bună opţiune pentru recuperarea creanţelor sale ar fi continuarea privatizării SC Oltchim SA într-un scenariu al conversiei datoriei în acţiuni, astfel cum s-a aprobat prin decizia Comisiei din 2012. Autorităţile române au explicat, de asemenea, că SC Oltchim SA a început procedurile de insolvenţă în ianuarie 2013, adică la foarte scurt timp după ce procesul de privatizare a eşuat, în septembrie 2012. Prin urmare, AAAS a dispus de foarte puţin timp pentru a-şi revendica efectiv creanţele”. Potrivit Comisiei, în ceea ce priveşte anularea creanţelor AAAS şi companiilor Electrica, Salrom, CET Govora şi Administraţia Naţională Apele Române, în 2015 în cadrul planului de reorganizare, România consideră că anulările de creanţe propuse în planul de reorganizare au constituit cea mai bună opţiune disponibilă pentru creditorii publici şi privaţi în vederea recuperării sumelor care le erau datorate.