Salvati OLTCHIM si ARPECHIM!

Quoted post

România, invitată să dea explicaţii în investigaţia Comisiei Europene privind anularea datoriilor "

#47907 Re: România, invitată să dea explicaţii în investigaţia Comisiei Europene privind anularea datoriil

2016-08-11 08:09

#47906: România, invitată să dea explicaţii în investigaţia Comisiei Europene privind anularea datoriilor " - România, invitată să dea explicaţii în investigaţia Comisiei Europene privind anularea datoriilor " 

România, invitată să dea explicaţii în investigaţia Comisiei Europene privind anularea datoriilor "Oltchim" BURSA 11.08.2016

 Conform CE, "România nu consideră că măsura (n.r. neexecutarea Oltchim de către AVAS) nu constituie un ajutor deoarece respectă principiul creditorului în economia de piaţă: "Autorităţile române susţin că, după privatizarea eşuată din 2012, la 31 octombrie 2012 AAAS a trimis o scrisoare către Oltchim pentru a analiza opţiunile de recuperare a creanţelor, însă a primit răspunsuri neconcludente. Ulterior, AAAS a analizat opţiunile disponibile pentru recuperarea creanţelor şi a ajuns la concluzia că ar obţine o sumă foarte mică în cadrul procesului de lichidare. Având în vedere situaţia financiară dificilă a Oltchim şi faptul că majoritatea datoriilor Oltchim faţă de AAAS nu au fost garantate, AAAS a apreciat că cea mai bună opţiune pentru recuperarea creanţelor sale ar fi continuarea privatizării Oltchim într-un scenariu al conversiei datoriei în acţiuni, astfel cum s-a aprobat prin decizia Comisiei din 2012.
     Autorităţile române au explicat, de asemenea, că Oltchim a început procedurile de insolvenţă în ianuarie 2013, adică la foarte scurt timp după ce procesul de privatizare a eşuat în septembrie 2012. Prin urmare, AAAS a dispus de foarte puţin timp pentru a-şi revendica efectiv creanţele. Astfel cum s-a explicat în considerentul 25) de mai sus, odată cu intrarea în insolvenţă, toate creanţele creditorilor Oltchim au fost suspendate şi nu au putut fi iniţiate unele noi".
     Potrivit Comisiei, în ceea ce priveşte anularea creanţelor AAAS şi companiilor Electrica, Salrom, CET Govora şi Administraţia Naţională "Apele Române"), în 2015 în cadrul planului de reorganizare, România consideră că anulările de creanţe propuse în planul de reorganizare au constituit cea mai bună opţiune disponibilă pentru creditorii publici şi privaţi în vederea recuperării sumelor care le erau datorate: "Această situaţie se explică în principal prin faptul că în scenariul de lichidare obligaţiile de mediu (estimate de Oltchim la 463,7 milioane euro) depăşeau cu mult creanţele creditorilor. Autorităţile române susţin că, în cazul lichidării, îndeplinirea obligaţiilor de mediu are prioritate faţă de alte creanţe. Prin urmare, conform scenariului de lichidare, din cauza obligaţiilor de mediu ridicate, niciun creditor nu ar recupera nimic. În schimb, autorităţile române susţin că, în cazul continuării activităţii şi al punerii în aplicare cu succes a planului de reorganizare, obligaţiile de mediu ale Oltchim în vederea realizării obiectivelor specifice ale autorizaţiilor de mediu ale celor două platforme sunt mult mai mici (fiind estimate la 37,8 milioane euro). Mai mult, aceste sume urmează să fie plătite gradual.
     Pentru a-şi susţine opinia, România a prezentat analizele întocmite de AAAS şi Electrica, care au declarat că planul de reorganizare era cea mai bună opţiune disponibilă pentru a-şi recupera creanţele, comparativ cu scenariul de lichidare. România nu a prezentat niciun studiu pentru alţi creditori publici (adică Salrom, CET Govora sau Administraţia Naţională "Apele Române").
     România susţine, de asemenea, că datorită planului de reorganizare situaţia financiară a Oltchim s-a îmbunătăţit semnificativ. Acest lucru a fost posibil datorită unei mai bune utilizări a resurselor proprii ale societăţii, gestionării corespunzătoare a capitalului său circulant şi reducerii datoriei restante a Oltchim. Autorităţile române au susţinut, de asemenea, că societatea nu a contractat niciun împrumut pentru a-şi finanţa producţia".
     În ceea ce priveşte CET Govora (privind continuarea furnizărilor către Oltchim), autorităţile române au explicat, conform documentului UE, că a fost necesar să se continue alimentarea cu energie electrică a Oltchim pentru a evita prăbuşirea întregii reţele de firme industriale care au legătură cu Oltchim: "România a prezentat informaţii prin care precizează că, din motive istorice, Oltchim a acţionat ca furnizor de energie pentru alte societăţi de pe platforma Râmnicu Vâlcea Sud - conglomerat de societăţi din această regiune. Astfel, întreruperea alimentării cu energie a Oltchim ar fi însemnat şi întreruperea alimentării cu energie electrică a altor societăţi, pentru care Oltchim ar fi putut fi răspunzătoare.
     În ceea ce priveşte Salrom, autorităţile române au explicat că au existat suficiente motive să creadă că Oltchim îşi va achita datoriile faţă de această societate. Prin urmare, Salrom a acceptat amânarea termenelor de plată a datoriei din cauza problemelor de lichiditate ale Oltchim".

 CE: "După privatizarea eşuată, situaţia financiară a Oltchim a continuat să se deterioreze"
     După privatizarea eşuată, situaţia financiară a Oltchim a continuat să se deterioreze şi producţia a fost suspendată, apreciază Comisia europeană: "La 24 octombrie 2012, Oltchim a reuşit să îşi reia producţia ca urmare a modificării condiţiilor comerciale acordate societăţii Oltchim de doi furnizori publici (CET Govora şi Compania Naţională a Sării Salrom):
     a) CET Govora a semnat cu Oltchim un nou contract de furnizare a energiei electrice la 15 septembrie 2012, ulterior acceptând să livreze un volum mai mare de energie electrică (iniţial de la 25 octombrie 2012, apoi de la 12 noiembrie 2012) şi să furnizeze în continuare energie electrică de la 1 ianuarie 2013. Aceste modificări ale relaţiei contractuale cu Oltchim par să fi fost luate în considerare în punerea în aplicare a mai multor hotărâri luate de Consiliul Judeţean Vâlcea pentru a se asigura aprovizionarea cu energie electrică a Oltchim;
     b) Compania Naţională a Sării Salrom (denumită în continuare "Salrom") a acceptat amânarea plăţilor pentru livrările sale.
     La 23 noiembrie 2012, Ministerul de Finanţe, Ministerul Economiei, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, AAAS şi OPSPI au semnat un memorandum de înţelegere cu creditorii Oltchim [adică, diverse bănci private şi de stat, precum şi întreprinderi de stat, cum ar fi Electrica S.A., Salrom, CFR Marfă SA]. Părţile la memorandum au convenit ca, până cel târziu la 1 ianuarie 2013, Ministerul Economiei şi OPSPI să înregistreze o societate cu scop special, fără datorii, cu capital integral de stat (Oltchim SPV), astfel încât băncile să poată furniza în condiţii de siguranţă sprijinul financiar necesar pentru reluarea producţiei la Oltchim. În acest sens, prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 59/2012, Ministerul Economiei a fost mandatat să înceapă procedurile prevăzute de lege pentru înfiinţarea unei societăţi cu scop special (SPV).

Raspunsuri

România, invitată să dea explicaţii în investigaţia Comisiei Europene privind anularea datoriilor "

#47908 Re: Re: România, invitată să dea explicaţii în investigaţia Comisiei Europene privind anularea dato

2016-08-11 08:11:08

#47907: România, invitată să dea explicaţii în investigaţia Comisiei Europene privind anularea datoriilor " - Re: România, invitată să dea explicaţii în investigaţia Comisiei Europene privind anularea datoriil 

Aceste planuri au fost însă abandonate deoarece, la 30 ianuarie 2013, Oltchim, la cererea sa, a iniţiat procedura de insolvenţă reglementată prin Legea nr. 85/2006 (denumită în continuare "Legea privind procedura insolvenţei" sau "legea")".

     Comisia menţionează că, la 3 iunie 2013, societatea Winterhill SRL a fost desemnată să facă o evaluare a valorii de piaţă (VP) şi a valorii de lichidare (VL) a activelor Oltchim, etapă necesară pentru pregătirea programului de plăţi.
     Conform documentului citat, la 20 iulie 2013, Winterhill SRL şi-a finalizat evaluarea pe baza datelor societăţii, disponibile la 30 aprilie 2013. Raportul Winterhill a estimat valoarea de piaţă a Oltchim la 293,7 milioane euro (aproximativ 1270 de milioane lei) şi valoarea de lichidare la 141 de milioane euro (636 de milioane lei), din care 108 milioane euro (491 de milioane lei) pentru activele garantate şi aproximativ 32 de milioane euro (145 de milioane lei) pentru activele negarantate
     Datoriile restante ale Oltchim faţă de stat şi întreprinderile de stat (denumite în continuare "ÎS") s-au ridicat la aproximativ 519 milioane EUR, din care aproximativ 264 de milioane EUR către AAAS, aproximativ 232 de milioane EUR către diverse ÎS (din care aproximativ 145 de milioane EUR către Electrica), aproximativ 19 milioane EUR către organisme naţionale şi regionale (de exemplu, aproximativ 13 milioane EUR către Administraţia Fondului pentru Mediu) şi aproximativ 12 milioane EUR către CEC Bank, deţinută de stat, conform CE, care mai menţionează: "Următorii creditori au avut cele mai mari creanţe faţă de Oltchim: AAAS (aproximativ 35 % din datoria totală), Electrica (19 % din datoria totală), Erste Group Bank AG (10 % din datoria totală), MFC Commodities Gmbh (4,71 % din datoria totală), Banca Transilvania S.A. (4,63 % din datoria totală), CET Govora (3,96 % din datoria totală), CFR Marfă (3,34 % din datoria totală) şi CEC Bank (1,63 % din datoria totală)".
     Pe durata procedurilor de insolvenţă, Oltchim a pus în aplicare o serie de măsuri de reducere a costurilor sale, mai notează Comisia: "Autorităţile române au informat (27) că societatea şi-a îmbunătăţit performanţa economică şi financiară. Cifra sa de afaceri a crescut în 2015 cu 31 % comparativ cu 2014 şi cu 59 % comparativ cu 2013. Creşterea cifrei de afaceri s-a datorat creşterii vânzărilor principalelor produse fabricate (o creştere de 33 % pentru polioli polieteri, o creştere de 7 % pentru produsele clor-alcaline). Indicatorul EBITDA s-a îmbunătăţit cu 109 milioane RON comparativ cu 2013. Rezultatul total net pentru 9 luni din 2015 a fost de 2,31 miliarde RON, cu următoarea structură:
     a) +2,35 miliarde RON brut rezultate ca urmare a anulării datoriilor, în principal a datoriilor chirografare, după confirmarea planului de reorganizare de către judecător;
     b) -32 de milioane RON impozit pe profit, conform veniturilor rezultate în urma anulării unor datorii;
     c) -16 milioane RON rezultate din activitatea curentă a societăţii.
     Societatea a făcut obiectul unor noi tentative de privatizare. La 3 iunie 2013, Ministerul Economiei a publicat un anunţ pentru selectarea investitorilor eligibili. Au început discuţii cu mai mulţi investitori. Cinci dintre aceştia au semnat acorduri de confidenţialitate şi au solicitat informaţii pentru începerea propriilor proceduri de diligenţă. Cu toate acestea, privatizarea Oltchim a eşuat din nou.
     Conform planului, creditorii bugetari şi ÎS au fost nevoiţi să anuleze în total 408,5 milioane euro din datoria Oltchim (în cazul AAAS aproximativ 216 milioane euro, reprezentând 81,9 % din creanţa sa totală, şi în cazul ÎS - 174,3 milioane EUR).
     Aşa-numiţii furnizori captivi (CET Govora SA şi Administraţia Naţională "Apele Române") au fost nevoiţi să anuleze 21,2 milioane EUR şi, respectiv, 2,2 milioane EUR, reprezentând 70 % până la 71 % din creanţele lor totale. Întreprinderea de stat Electrica a trebuit să anuleze 112 milioane EUR, reprezentând 77,6 % din creanţa sa totală".
     În ianuarie 2013, Gheorghe Piperea, partener în cadrul Rominsolv, declara că ştergerea datoriilor către stat ale Oltchim Râmnicu Vâlcea nu necesită aprobarea Comisiei Europene, dacă operaţiunea se va desfăşura în cadrul procedurii insolvenţei.
      În august 2014, preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, spunea că Bruxelles-ul a cerut României o serie de clarificări pe tema privatizării combinatului Oltchim, întrucât existau suspiciuni că statul nu se comportă ca un investitor privat. Domnia sa făcea referire, atunci, la preluarea, de către statul român, a rafinăriei Arpechim de la Petrom pentru a o vinde la pachet cu Oltchim.
     Planul de reorganizare prevede trei variante de valorificare a patrimoniului combinatului, una dintre acestea vizând vânzarea Oltchim SPV, care ar urma să fie înfiinţat prin preluarea activelor viabile ale combinatului, fără datorii, iar alta, conversia creanţelor creditorilor garantaţi şi bugetari în acţiuni, parţial sau integral. Cea de-a treia variantă se referă la darea în plată a bunurilor imobile, terenuri şi clădiri către creditorii bugetari.

Datoria publică a Oltchim şi tentativele de privatizare eşuate
     Oltchim are un lung istoric al dificultăţilor economice, mai notează Comisia Europeană: "În perioada 1995-2000, Oltchim a contractat o serie de împrumuturi comerciale, garantate prin garanţii guvernamentale. Oltchim nu a putut să ramburseze împrumuturile şi băncile au solicitat garanţiile guvernamentale. În 2002, Ministerul de Finanţe a transferat datoria Oltchim rezultată din garanţiile guvernamentale către agenţia română pentru privatizare (Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului - denumită în continuare "AAAS". Ministerul de Finanţe a continuat să facă plăţi în contul garanţiilor guvernamentale până în decembrie 2006 şi, din nou, a transferat către AAAS toate creanţele rezultate în urma plăţilor ulterioare efectuate în baza garanţiilor activate.
     În perioada 2007-2012, situaţia financiară a Oltchim s-a deteriorat, conturile sale financiare au indicat în mod sistematic pierderi operaţionale în creştere, acumulări de pierderi şi fonduri proprii negative. La 31 decembrie 2012 (înainte de a intra în insolvenţă), conturile financiare ale Oltchim au indicat o pierdere operaţională de 62,9 milioane EUR, o pierdere netă de 127,8 milioane EUR şi pierderi acumulate de 383 de milioane EUR.
     Tentative de privatizare a Oltchim au mai existat în 2001, 2003, 2006, 2007 şi 2008, însă toate au eşuat.
          AAAS a fost de acord cu anularea a 216 milioane euro din creanţele sale asupra Oltchim, Salrom a fost de acord cu anularea a 4,2 milioane euro din creanţă, CET Govora SA a fost de acord cu anularea a 21,1 milioane euro din creanţă, Administraţia Naţională "Apele Române" a fost de acord cu anularea a 2,2 milioane euro din creanţă şi Electrica a fost de acord cu anularea a 112 milioane euro din creanţă, potrivit Comisiei Europene.
          Un depozit de materie primă al Oltchim a ars complet într-un incendiu
     Depozitul numărul 2 de materii prime al combinatului vâlcean Oltchim a ars în totalitate în noaptea de marţi spre miercuri, neînregistrându-se victime.
     Pompierii militari din cadrul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă (ISU) al judeţului Vâlcea au reuşit să lichideze miercuri în jurul orei 03.10 incendiul de pe platforma chimică a combinatului Oltchim din Râmnicu Vâlcea, după cum a declarat purtătorul de cuvânt al ISU Vâlcea, Octavian Fulger, citat de Agerpres.
     Declanşarea incendiului a fost anunţată marţi la ora 23.56, la o hală de depozitare a materialelor folosite în procesul de producţie, flăcările manifestându-se iniţial pe aproximativ 350 mp. Până la stingerea acestora, au ars materiale depozitate în interiorul halei (folie de polietilenă, saci de hârtie, material lemnos etc.), suprafaţa afectată totalizând aproximativ 1.000 mp.
     De asemenea, a fost afectată structura din beton armat a halei în care erau depozitate materialele cuprinse de flăcări. După trei ore de luptă cu flăcările, incendiul a fost stins. La operaţiune au participat 71 de pompieri militari ai ISU Vâlcea cu 15 autospeciale de intervenţie şi 28 de pompieri civili cu patru autospeciale din cadrul Serviciului Privat pentru Situaţii de Urgenţă (SPSU) Oltchim, echipaje ale SAJ Vâlcea şi forţe de ordine din cadrul IPJ Vâlcea. În sprijinul pompierilor au acţionat şi forţe ale SPSU CET Govora.
     La ora 03.10 a fost anunţată lichidarea incendiului, pompierii militari de la Detaşamentul de Pompieri Râmnicu Vâlcea şi cei de la Garda de Intervenţie Băile Govora retrăgându-se în dispozitiv. Nu au fost înregistrate victime, iar emanaţiile de fum şi gaze rezultate de în urma incendiului nu au pus în pericol popu...laţia civilă din imediata apropiere.
BURSA 11.08.2016