Salvati OLTCHIM si ARPECHIM!


Musafir

/ #42642 Companiile de stat, rezolvate din pix. Aceeaşi Mărie cu altă pălărie.

2015-07-27 10:07

Companiile de stat, rezolvate din pix.

C_URIERUL NATIONAL / Afrodita Cicovschi / 27.07.2015

Pe principiul „aceeaşi Mărie cu altă pălărie”, MECT a înfiinţat Departamentul pentru Privatizare şi Administrarea Participaţiilor Statului
DPAPS a fost înfiinţat însă prin reorganizarea OPSPI, care a preluat cea mai mare parte din portofoliul actualei AAAS, fostă AVAS, fostă APAPS, fostă AVAB
Ordonanţa a fost adoptată anul trecut, fără a fi însă stabilite şi „noile” atribuţii ale Departamentului, acestea fiind menţionate într-un proiect de HG privind organizarea şi funcţionarea DPAPS
 
Guvernul crede că a găsit so­luţia pentru rezolvarea proble­melor companiilor aflate în dificultate, prin schimbarea de­­numirii Oficiului Participaţiilor Statului şi Privatizării în Industrie (OPSPI) în Departamentul pentru Privatizare şi Administrarea Participaţiilor Statului (DPAPS) şi stabilirea unor noi atribuţii, cu ajutorul cărora „noul” departament ar avea posibilitatea preluării de active şi active funcţionale, inclusiv prin procedura de dare în plată.
„Noul” departament, constituit prin reorganizarea OPSPI, care a preluat cea mai mare parte din portofoliul actualei AAAS, fostă AVAS, fostă APAPS, fostă AVAB, poate forma societăţi mixte şi poate atrage investiţii, reorganiza agenţi economici, înfiinţa societăţi cu capital de stat, în România şi în străinătate, în funcţie de nevoile de dezvoltare a eco­no­miei naţionale.
Conform ordonanţei nr. 20/2014 privind înfiinţarea Departamentului pentru Privatizare şi Administrarea Par­ti­­ci­­paţiilor Statului, aprobată încă de anul trecut, DPAPS s-a înfiinţat prin reorganizarea OPSPI, „cu un număr suficient de posturi, proces ce implică un nou mod de soluţionare şi compartimentare a managementului”.
Prin proiectul de Hotărâre privind organizarea şi func­ţionarea Departamentului pentru Privatizare şi Administrarea Participaţiilor Statului se reglemen­tează principalele atribuţii ale D.P.A.P.S, structura organizatorică a instituţiei, precum şi modali­tăţile de preluare a personalului şi a patrimoniului, în aplicarea prevederilor Ordonanţei. 
Astfel, principalele atribuţii ale D.P.A.P.S. constau în „înde­plinirea, în numele Ministerului Economiei, Comerţului şi Turismului a atribuţiilor acestuia de instituţie publică implicată în pri­vatizare, respectiv realizarea pri­vatizării operatorilor econo­mici cu capital de stat şi administrarea participaţiilor acestora”.
D.P.A.P.S. administrează un număr de 49 operatori economici plus filialele şi/sau societăţile cu capital mixt, din sectoare strategice ale economiei naţionale, precum: sectorul resurse minerale, industria de apărare, cercetare-dezvoltare, turism şi alte activităţi industriale în contextul unei legislaţii sectoriale specifice, complexe. 
Urmare adoptării Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 86/2014, privind stabilirea unor măsuri de reorganizare la nivelul administraţiei publice centrale şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu completările şi modificările ulterioare, Ministerul Economiei, Comerţului şi Turismului (MECT) prin D.P.A.P.S. exercită drepturile şi îndeplineşte obligaţiile ce dec_urg din calitatea de acţionar a statului la Compania Naţională de Transport al Energiei Electrice "Transelectrica" - S.A. şi la Societatea Naţio­nală de Transport Gaze Naturale "Transgaz" - S.A. Mediaş. 

S-a înfiinţat DPAPS, dar îi este greu să gestioneze situaţia Oltchim

Iniţiatorii proiectului de hotărâre menţionează că în portofoliul administrat de D.P.A.P.S. „majoritatea societăţilor se confruntă cu probleme cu grad ridicat de complexitate, care necesită identificarea şi aplicarea rapidă a unor soluţii viabile (cum  ar fi Societatea OLTCHIM S.A., Societatea ROMAERO S.A., C.N. REMIN S.A. etc.), astfel încât exercitarea atribuţiilor D.P.A.P.S. de administrare a acestor societăţi este dificil de realizat”. 
„Având în vedere volumul mare de activitate al D.P.A.P.S. alocat îndeplinirii atribuţiilor şi sarcinilor acestuia şi în scopul asigurării condiţiilor pentru implementarea în bune condiţii a politicilor statului de dezvoltare a economiei naţionale, este necesară asigurarea unui cadru instituţional adecvat derulării de către Ministerul Economiei, Comerţului şi Turismului prin D.P.A.P.S. a activităţilor de atragere de investiţii şi privatizare, de administrare a participaţiilor statului, de guvernanţă corporativă prin modernizarea şi eficientizarea managementului la operatorii economici, de restructurare/reorganizare/lichidare a unor operatori economici aflaţi sub autoritatea Ministerului Economiei, Comerţului şi Turismului”, notează iniţiatorii în nota de fundamentare a actului normativ.

Va putea prelua activele funcţionale inclusiv prin procedura de dare în plată

În ceea ce priveşte „noile” atribuţii ce îi sunt conferite DPAPS prin actul normativ, acestea privesc şi posibilitatea preluării de active şi active funcţionale, inclusiv prin procedura de dare în plată, constituirii de societăţi mixte şi atragerii de investiţii, reorganizării agenţilor economici, înfiinţării de societăţi cu capital de stat, în România şi în străinătate, în funcţie de nevoile de dezvoltare a economiei naţionale. 
„Astfel, în contextul celor mai sus menţionate şi în scopul de a creşte eficienţa activităţii instituţiei, s-a impus înfiinţarea D.P.A.P.S. cu un număr suficient de posturi, proces ce implică un nou mod de soluţionare şi compartimentare a managementului. S-a urmărit, astfel, o creştere a capacităţii instituţiei de a-şi redefini obiectivele şi priorităţile, precum şi remodelarea capacităţii de so­luţionare în spiritul noilor concepte ale managementului aface­rilor, precum şi asigurarea unui management orientat spre atingerea acestora”, se arată în documentul citat. 

O parte din „noile” atribuţii ale DPAPS, exercitate în trecut de AVAS 

DPAPS, înfiinţat prin reorganizarea OPSPI, care a preluat cea mai mare parte din portofoliul actualei AAAS, fostă AVAS, fostă APAPS, fostă AVAB, va avea următoarele „noi” atribuţii, prevăzute în art. 3 din proiectul de HG:
- propune şi elaborează, în ve­derea supunerii spre aprobare Guvernului, strategii de privatizare pe domenii de activitate;
-  asigură aplicarea strategiei de privatizare şi monitorizează realizarea procesului de restructurare şi privatizare a operatorilor economici cu capital de stat şi a fi­lialelor acestora aflaţi sub autoritatea Ministerului Economiei, Comerţului şi Turismului;
- asigură pregătirea societăţilor pentru privatizare, stabileşte metodele de privatizare şi realizează privatizarea, prin oricare din metodele permise de lege şi în condiţiile actelor normative aplicabile;
- realizează monitorizarea postprivatizare a îndeplinirii clauzelor din contractele încheiate în cadrul proceselor de privatizare;
- participă la elaborarea strategiei anuale privind restructurarea şi privatizarea operatorilor economici cu capital de stat şi, după caz, a filialelor acestora;
- avizează Programul anual de privatizare, care se supune spre aprobare Guvernului;
- elaborează strategia de privatizare, elementele esenţiale ale mandatului instituţiei publice implicate pentru vânzarea acţiunilor, în vederea aprobării acestora de către Guvern sau de către ministrul economiei, comerţului şi turismului, după caz;
- elaborează anual sau ori de câte ori este necesar rapoarte privind activitatea D.P.A.P.S. privind privatizarea şi restructurarea operatorilor economici, pe care le prezintă ministrului economiei, comerţului şi turismului;
- monitorizează, potrivit legii, aplicarea măsurilor pe perioada de administrare specială şi suprave­ghere financiară a operatorilor economici cu capital de stat şi a filialelor acestora;
- asigură, în numele Ministerului Economiei, Comerţului şi Turismului, aplicarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor pu­blice şi finanţarea cheltuielilor afe­rente acestei activităţi;
- propune proiectele de acte normative în domeniul său de activitate, inclusiv cele referitoare la aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli al operatorilor economici şi le supune avizării Ministerului Economiei, Comerţului şi Turismului în vederea promovării acestora, respectiv avizează proiectele de acte normative, corespunzător domeniilor pentru care a fost învestit;
- preia active sau active funcţionale, inclusiv prin procedura de dare în plată, în scopul valo­rificării acestora, cu respectarea prevederilor legale în vigoare. Valo­rificarea activelor se poate realiza prin, dar fără a se limita la, vânzare, închiriere, majorarea capitalului social al unor societăţi. În cazul în care activele sunt preluate prin procedura de dare în plată în scopul stingerii unor creanţe bugetare administrate de D.P.A.P.S., acestea pot fi date în administrarea unor instituţii publice, prin hotărâre a Guvernului, potrivit legii;
- derulează activităţile de atragere de investiţii la operatorii economici aflaţi sub autoritatea Ministerului Economiei, Comerţului şi Turismului;
- înfiinţează, în condiţiile legii, societăţi cu capital de stat, în România şi în străinătate şi asigură cheltuielile legate de această operaţiune, din bugetul de venituri şi cheltuieli aferent activităţii de privatizare al D.P.A.P.S.;
- realizează procesul de valorificare a creanţelor deţinute, la ope­ratorii economici la care statul român este acţionar unic sau majoritar, de către alte instituţii publi­ce, regii autonome sau societăţi cu capital majoritar sau integral de stat, în condiţiile prevăzute la art. 41 şi art. 42 din Ordonanţă, prin, dar fără a se limita la, conversia creanţelor în acţiuni, stingerea creanţelor ca efect al dării în plată, eşalonarea plăţii, în baza unei convenţii de eşalonare încheiată cu D.P.A.P.S., asigurată prin constituirea de garanţii;
- îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite de ministrul economiei, comerţului şi turismului care dec_urg din exercitarea calitãţii de acţionar a statului la societăţile şi companiile naţionale, precum şi la celelalte societăţi din portofoliul Ministerului Economiei, Comerţului şi Turismului; 
- îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute de lege pentru domeniul său de activitate şi ia orice măsuri pentru îndeplinirea acestora, în conformitate cu prevederile legii.