Pledoarie pentru Educația Muzicală în școală


Musafir

/ #25

2016-01-13 22:05

Un aspect practic, vizibil, al orelor de educatie muzicala - se fac legaturi cu ceea ce invata elevii la celelalte discipline.
Iata doar cateva exemple:
- limba si literatura romana - texte valoroase din poezia romaneasca si universala au devenit cantece al caror mesaj copiii il canta, il discuta, il inteleg si isi aduc aminte de ceea ce au invatat despre acei poeti in orele de limba si literatura romana; isi exprima parerea asupra mesajului transmis de melodiile/autorii fragmentelor muzicale cantate/audiate in ora respectiva;
- elemente de folclor care nu pot fi prezentate in integralitatea lor in orele de limba si literatura romana (doar din punct de vedere literar / si alta disciplina nu le pune in valoare) sunt puse in practica in orele de educatie muzicala (cantec doinit, balada audiata/cantata, obiceiuri de iarna, folclorul copiilor, cantece propriu-zise si de joc)
- limbi straine - isi exerseaza cunostintele dobandite la ora, in cantece in diverse limbi straine - diverse teme - comparatii intre diferitele culturi (chiar si limba latina - denumirile intervalelor muzicale si genurilor muzicale pentru 1 - 10 solisti / instrumente - prin analogie din latina, intonare ,,Gaudeamus Igitur" - reguli de pronuntie a textului)
- istorie: cantece mai ales despre personajele si momentele importante din istoria tarii - cantece / intelegerea contextului istoric; epoci istorice in care evolueaza diferitele genuri muzicale si in care compun mari compozitori
- geografie - evolutia genurilor muzicala si prezentarea marilor compozitori sunt un pretext de a utiliza harti si a reaminti cunostinte despre tarile respective
- educatie civica - atitudinea fata de valorile culturale, fata de actul de cultura
- religie - rugaciunea este intregita prin muzica si isi gaseste rostul in ore avand continut tematic - cantarile liturghiei ..., colinde si cantece de stea...
- artele plastice - ilustrarea mesajului muzical prin desen/pictura
- educatie fizica - dans tematic in cadrul serbarilor
- termeni/fenomene din diverse domenii - prin analogie sunt reamintiti in ora de muzica: pseudopode (biologie) - pseudoinstrumente (muzica); intelegerea si practicarea ritmurilor diferite in muzica: masuri compuse omogene / eterogene - amestecuri omogene / eterogene (chimie)
- explicarea unei emisii corecte a sunetelor, a unei respiratii corecte in intonarea cantecelor presupune folosirea termenilor anatomici necesari - diafragmul: muschiul ce separa cavitatea abdominala de cea toracica, laringe, corzi vocale...
- urmarirea unei partituri in timpul intonarii cantecului / auditiei si observarea /practicarea diferitelor elemente de limbaj muzical presupune dezvoltarea unei gandiri matematice de analiza si sinteza
- tehnologie: timbrul instrumentelor in functie de materialul care produce/amplifica sunetul
Si nu am amintit nimic despre dezvoltarea deprinderilor de integrare in grup si cooperare, crearea unui model de convietuire armonioasa, cresterea stimei de sine, dezvoltarea capacitatii de a simti si exprima emotii - in cadrul ansamblului coral (cor).